A magyarországi dróntörvények (2019 március), avagy mit kell tenned, hogy repülhess?

2019. március 30.
44.0391
Gargameth profilja, adatai
Gargameth
Remélhetőleg az összes kezdő dróner első kérdése az "Olyan cukin berregnek a propijai, kivihetem sétálni?" után, hogy miként lehet elkerülni a rend megsértését reptetés közben? Nos, rendkívül könnyedén, ha olyan türelemmel rendelkezünk, mint a tibeti szerzetesek, ugyanis Magyarországon enyhén szólva is furcsák a drónszabályozási törvények.


Az egyetlen pozitív része a jelenleg fennálló rendszernek az, hogy nincs szükségünk semmiféle speciális drónkurzus elvégzésére, ha repülni óhajtunk. Ennek van természetesen egy negatív oldala is, hisz így elméletileg bárki repkedhet drónnal, még olyan is, aki egyáltalán nincs tisztában az alapvető biztonsági és morális irányelvekkel.

Innentől viszont már csak a macera van, de ez első ránézésnél nem derül ki, hisz csak egy eseti légtérkérelmet kell benyújtani a Honvédelmi Minisztérium Állami Légügyi Főosztályánál, illetve nem árt beszerezni egy kötelező felelősségbiztosítást is a repülő barátunkra. A gond ott van, hogy egyéb kiegészítő dokumentumokat is kell csatolni az eseti légtér kérelemhez, melyek száma az általunk kiválasztott területtől függően változhat.

A LED fényekkel ellátott drón tökéletesen látható bármilyen helyzetben.

A LED fényekkel ellátott drón tökéletesen látható bármilyen helyzetben.


Az eseti légtér kérelem dokumentumának kitöltése a könnyebbik része a tortúrának. Itt a megszokott adatainkon kívül meg kell határozni a lefoglalni kívánt légtér koordinátáit, a minimális és a maximális repülési magasságot, illetve az időtartamot is, mely akár egy hónap is lehet. Ha attól rettegünk, hogy ütközni fogunk más lefoglalt, vagy tiltott légterekkel, akkor itt napi szinten ellenőrizhetjük azok helyzetét. Ha véletlenül belebonyolódtunk volna a rövidítések zuhatagába, melegen ajánljuk eme fogalomtárat is .

Ha mindenképp állandó foglalás alatt álló légtérre óhajtunk bemerészkedni, akkor jön az első nehezítés, bár ezt még meg tudjuk érteni. Fel kell venni a kapcsolatot a szóban forgó repülőtér üzemeltetőjével, és áldását kell kérni a kérvényünkre. Ez azért nagyon fontos, mert mégiscsak egy olyan légtérről van szó, ahol más gépek is szabadon mozoghatnak, és biztonsági okokból kifolyólag más országokban több kilométerre meg sem lehetne közelíteni ezeket a területeket.

Egyes országokban már ilyen táblák jelzik ha tilos a drónozás!

Egyes országokban már ilyen táblák jelzik ha tilos a drónozás!


Ha megkaptuk az engedélyt és kipipáltuk a légtér kérvényünk indokát (pilóta nélküli légijármű repültetése), szükségünk lehet egy biztonsági felmérésre is. Egyszerűen megfogalmazva ilyenkor felmérik, hogy az eseti légtéren belül miféle lehetséges légi károkat tudna okozni a mi drága repülő barátunk. Erre akkor van szükségünk, ha ellenőrzött, vagy repüléstájékoztató szolgáltatást (AFIS) biztosító légtérben, illetve, ha ilyen területekhez 300 méternél, vagy horizontálisan 2,5 tengeri mérföldnél (ez nagyjából 5 kilométer) közelebb szeretnénk repülni.

És ezzel minden el is van intézve; a csatolt iratokkal együtt e-mail-en, vagy postai úton juttassuk el a kérvényt a Honvédelmi Minisztériumnak harminc nappal a reptetés előtt, és malmozzunk türelmesen. Ha szerencsénk volt, és megkaptuk az engedélyt, akkor nyugodt szívvel lehet kivágtatni a lefoglalt területre, és aktiválni azt. Ehhez fel kell hívni a Budapest ATS Központot fél órával a repülés előtt, és miután aktiválták a légteret, zümmöghet is a drónunk. De tényleg. Komolyan. Nem vicc.

Akármennyire is nyűg, a szabályok legalább megpróbálják megakadályozni eme két gép ütközését.

Akármennyire is nyűg, a szabályok legalább megpróbálják megakadályozni eme két gép ütközését.


A botrányos várakozási időn kívül, egyéb, pénzügyi hátulütői is vannak ennek a rendszernek. Minden igénylés 3000 forint feldolgozási díjat von maga után, a biztonsági felmérés pedig 17000 forint + áfát kóstál. Ha elutasítják a kérelmünket, akkor potenciálisan húsz ropogós ment így a levesbe, ugyanis hiába az engedélymegtagadás, feldolgozták a kérelmünket, így nem lehet visszaigényelni még azt a nyúlfarknyi három ezret sem.

Ez azért gáz, mert előre nem lehet tudni, hogy ki fogja előlünk elhappolni a kiszemelt légteret. Ha, például, valaki előttünk pár nappal adott be egy megyényi területre szóló lefoglalást, akkor potyára ment az egész igénylés, ráadásul képtelenség az ilyet előre látni biztosan; az egy hónapos feldolgozási idő varázsa. Aztán csodálkozik mindenki, hogy ennyi illegális drónreptetés történik az országban.

A rendőrök a bírságot repülési magassághoz mérten is változtathatják.

A rendőrök a bírságot repülési magassághoz mérten is változtathatják.


A leginkább visszataszító ebben az, hogy a biztonsági felmérést akkor is el kell végezni, ha csak pár percre szállnánk fel. Ha valaki pár napra vagy hétre foglal le légteret, akkor még érthető is lenne ennek a kifizetése, hisz tényleg egy huzamosabb időről van szó, de nincs olyan dróner, aki pár percért egy hónapot várjon, és húsz ezret fizessen.

No, de mi történik, ha teszünk a szabályokra, és elkap a rendőr? Legjobb esetben megúszhatjuk egy figyelmeztetéssel a dolgot, de 30 és 300 ezer forint közötti pénzbírságra lehet számítani, az eset súlyától függően. Ebből fakadóan nagyon körülményesen lehet csak hazánkban legálisan repülni; egyelőre.

Hiába felelősségteljes és tisztelettudó a drónertásadalom nagy része, ha egyvalaki hülyesége miatt bekerülnek repülő barátaink a híradóba, akkor az újdonságnak ható gépeket azonnal megbélyegezik a hétköznapi emberek. Az is eléggé elszomorító, hogy a már meglévő repülési törvények hatáskörébe suvasztották bele a drónokat, ahelyett, hogy egyedi szabályokat találtak ki volna rájuk.

Ilyen képeket, előreláthatóan nyártól, csakis a ház ura engedélyével készíthetünk.

Ilyen képeket, előreláthatóan nyártól, csakis a ház ura engedélyével készíthetünk.


Szerencsére, azonban, van fény az alagút végén, ugyanis már közelegnek a változás szelei. Úgy fest, hogy az FAA által bevezetett, légtérigénylést megkönnyítő drónapplikáció működik, ezért ezzel, vagy egy hozzá hasonló programmal lehet majd nálunk is mindössze fél órával a repülés előtt jelezni eme szándékunkat, az eseti légtér kérelem benyújtása helyett. Azonban úgy fest, hogy ezt csak a két kilónál könnyebb gépeknél lehet majd használni, és az adatokhoz a honvédség, a rendőrség, a TEK és a katasztrófavédelem is hozzá fog tudni majd férni.

Magánterületeken harminc méteres magasságig a tulajdonos engedélyével lesz lehetőség repülni; attól magasabban már az állam tulajdona a légtér. Továbbá minden gépet olyan fényrendszerrel, vagy festékezéssel kell majd ellátni, hogy látható legyen minden esetben, illetve a drón irányítójának láthatósági mellényt kell viselnie, ugyancsak ebből az okból kifolyólag. Ezek a változások körülbelül nyárra fognak megérkezni, úgyhogy pár hónapot még kell várnunk, viszont jó tudni, hogy nem reménytelen a helyzet, és egyszer talán idehaza is lesz egy kiforrott rendszer.
5 hozzászólás

login

2 hónapja, 3 hete és 4 napja

Pontosan milyen drónokra vonatkozik a szabályozás?, pl: tello már nem számít szabályozandó gépnek? Súly vagy méret alsóhatár van-e?

válasz erre

Bandita

3 hónapja, 2 napja

Végre egy korrekten összeszedett anyag a témáról!

válasz erre

Újfiú

3 hónapja, 2 napja

Csomó mindent nem is tudtam. Pl hogy félórával előtte be kell jelenteni, ez nekem teljesen új!

válasz erre

rami89

3 hónapja, 2 napja

Hát... Nálunk nagyon nem egyszerű repülni.

válasz erre

Levente

3 hónapja, 2 napja

Na én erre voltam már nagyon kíváncsi! Nagyszerűen megszerkesztett és összeállított anyag, köszönet érte!

válasz erre