Az alábbiakban igyekeztünk összeszedni azokat a híreket a múltból, melyek a magyar drónozáshoz voltak kapcsolhatóak valamilyen formában, ebből fakadóan egy kicsit keretbe kerül az is, hogy miként alakul a hazai drónozás. Lássuk hát!
Szigorítanak a magyar dróntörvényeken
Igen, azért ez várható volt, hogy nem marad le a listáról, hiszen a hazai drónozás kulcsfontosságú momentumáról van szó, amely lényegében megkeserítette a legtöbb pilóta életét. Később aztán próbáltak finomítani azzal, hogy az eseti légtérkérelem ingyenes lett, viszont a probléma ezzel csak annyi, hogy továbbra is rengeteget kell várni, míg megadják az engedélyt.
A szigorított dróntörvények pedig magukért beszélnek, tekintve hogy csak körülményesebbé és nehézkesebbé teszik annak lehetőségét, hogy a hobbipilóták drónozgassanak. Egyelőre nem úgy fest, hogy a törvényhozók enyhítenének a helyzeten, és ismerve az itthoni tényállást, vélhetően még évekig nem is fog komolyabban változni pozitív irányba a dolog.
Debütált a HungaroControl drónos appja
A HungaroControl által kiadott drónos applikáció, a MyDroneSpace eredetileg azért készült, hogy segítse a hazai drónerek életét, ennek ellenére azonban sokkal inkább csak gátolja az egészséges hobbidrónozás kérdését. Tény, ami tény, kijelzi a No Fly Zone-ok hollétét, azonban ez abszolút elavult megközelítésnek tekinthető, főleg ha más országok megoldásaival hasonlítjuk össze.
Megmosolyogtató adalék, hogy a minap közölte a cég, hogy már hatezren töltötték le az appot, ami azért vicces (vagy épp sírva röhögős), mert nagyjából 60 ezer (!) drónt reptetnek a magyarok.
Ha ezt párosítjuk az imént említett szigorított dróntörvényekkel, akkor megbizonyosodhatunk róla, hogy bizony nagyon nincs rendben a hazai drónozás helyzete, és itt lenne az ideje, hogy egy kicsit egyenesbe állítsák a dolgokat. Sajnos azonban Magyarországon általában minden évekkel később jelenik meg a nyugathoz képest, úgyhogy egészen biztosan lemaradásban leszünk még sokáig...
Rendőri drónhasználat
Több ízben is érkezett hír arról, hogy egyes megyékben már aktívan használják a rendőrök a drónokat. Például Nógrád és Szolnok megyében is feltűntek a hatósági kéz által irányított pilóta nélküli gépek, viszont sokakban negatív reakciót váltott ki ez is. Alapvetően nem mondanánk, hogy jogosan, hiszen ez is a progresszivitás egy lépcsőfoka, ellenben átvitt értelemben már érthető, hogy sokan miért akadnak ki.
A már említett, problémás drónos szabályozás körüli frusztráció sok esetben a hatóságokon csattan, azonban azt nem szabad elfelejteni, hogy lényegében nekik nincs sok közük ahhoz, hogy milyen törvényeket hoznak a Parlamentben, úgyhogy érdemes egy kicsit tisztább fejjel a témához állni. Annyi biztos, hogy a rendőri drónhasználatot abszolút érdemes üdvözölni! A fentebb látott kép természetesen csak illusztrációként szolgál, de azért nem lenne rossz, ha egyszer hasonló szinergiában működnének itthon is a drónok a rendőrautókkal...
A raktározáshoz használt Aeriu program
Természetesen a drónos szférában is vannak jelentős magyar sikerek, és az Aeriu leltározó program abszolút ezek sorát erősíti. A magyar startup által tető alá hozott program lényege, hogy kiküszöböli az emberi figyelmetlenségből adódó potenciális hibákat, és a mesterséges intelligenciának hála a leltározási folyamat ritka mód felgyorsul.
A leolvasott vonalkódokat a felhőben tárolja a rendszer, valamint a raklapok képeit is rögzíti, ha az archiválás lenne a cél, ez főleg olyan munkahelyek esetében lehet roppant mód fontos, ahol kevesebb fővel dolgozik a csapat, de akár csak a leltározási munkálatok felgyorsítására is alkalmas lehet, így önmagában.
A Duplitec lett a DJI drónok hazai forgalmazója
Nemrégiben, még a DJI Air 2S drón megjelenése előtt reppent fel a hír, hogy a Duplitec Kft. lesz a kínai vállalat drónjainak hazai forgalmazója, méghozzá teljes kizárólagossággal. Első kézből latolgattuk, hogy mi lesz ennek a jövője, és még mindig várjuk, hogy mi fog történni, azonban az anyacég egy kicsit bekavart a képletbe, lévén ahogyan azt említettük már korábban is, a DJI Air 2S-t például csak bizonyos, előre kijelölt üzletekben árulják, majd csak később kerül be más drónos boltok kínálatába. Ez nem a Duplitecen múlik természetesen, hanem magán a DJI-on.
Ahogyan azt többen is megjegyezték a hazai drónerek közül, sokan nagyon túlárazottnak érzik az Air 2S-t - mi a magunk részéről nem feltétlenül állnánk bele ebbe a kérdésbe, hiszen egy drón értékét felbecsülni nem a legegyszerűbb dolog, azonban az kétségtelen, hogy a hazai árcédula sokaknál kiverte a biztosítékot.
Ezek lennének hát azok a magyarországi drónos hírek, amelyeket mi összeszedtünk így első ízben, és szerintünk jelentős hatással voltak a hazai drónozás alakulására. Kicsit szomorú, hogy a legtöbbször a dróntörvények botrányos formálódása kerül elő, ellenben bízunk benne, hogy hamarosan ez változik, és már nem az lesz a legnagyobb újság a magyar helyzet kapcsán, hogy éppen hogyan keserítik meg az itthoni drónerek életét...
Mindenképp osszátok meg velünk a kommentszekcióban, hogy ti milyen újdonságokat várnátok a hazai drónvilágtól, miféle fejlesztéseket, változtatásokat eszközölnétek, és ha már itt tartunk, azt is mondjátok el, hogy a fentebb említett magyar drónos hírek közül ti mit emelnétek ki, mit hiányoltok, és mi az, ami szerintetek megérne még egy említést. Várjuk a véleményeiteket!