A DJI egy ideje hasonló formavilággal, viszont más méretben adja ki hobbi drónjait, így a Mavic, az Air és a Mini is roppant hasonlóan néz ki, azonban az FPV minden eddigi dizájnszabályt felrúgva egy teljesen önálló szerkezetként robbant be. A különleges kinézet természetesen több dolgonak is köszönhető, az első és legfontosabb, hogy ez egy teljesen új terület, teljesen másra készült eszközről beszélünk.
Bár a Dronerz olvasóinak nagy valószínűséggel nem kell elmagyarázni, mit is takar az FPV, azért érdemes néhány szóban megemlíteni, pontosan miről is van szó. Az FPV jelentése First Person View, ami nem mást takar mint hogy egészen pontosan azt fogjuk látni, amit éppen a drónunk is "lát". Ehhez a hobbidrónosok által eddig használt telefon + kontroller kombót a szemüveg + kontroller váltja fel, ami egy élő, realtime vezérlést tesz lehetővé.
Masszív, erőteljes kialakítást kapott a DJI FPV
Amikor egy átlagos drónnal repülünk, az azon található kamera képét egy applikációban látjuk viszont és maga a kép másodlagos az irányítás mellett, hiszen a vele készült képek, videók úgymond "csak" végtermékek, a repülés irányát nem befolyásolja - természetesen az akadályokat ott is el kell kerülnünk, viszont nem sokszor kerülünk "veszélyes" helyzetbe. Ezzel szemben az FPV repülésnél egészen pontosan az határozza meg a repülés irányát, sebességét, hogy mit látunk éppen a képen, és itt mivel általában versenyzésről, vagy hajmeresztő trükkökről van szó, ezért igencsak fontos a jó reflex.
Az FPV drónozásnak nagy hagyományai vannak, rengeteg rajongóval és hobbistával, na és profi versenyzővel, akik komoly összegekért indulnak harcba egymással. A legtöbb pilóta maga építi meg a gépét, amikkel versenyez, vagy amikkel különféle freestyle videót készít, így nehéz terepre tévedt a DJI egy előre összeállított géppel.
Éppen ezért a DJI FPV valahova a normál drónozás és az FPV-zés közé ékelődik be, de ez a tudásán nem látszik meg, sőt! Mivel a szerkesztőségben nincs különösen nagy tapasztalatunk a saját FPV drónok építésében és használatában, ezért megkértük Vincze Danit, hogy segítsen pontosan felmérni a gép tudását egy FPV pilóta szemével, és hasonlítsa össze évek alatt szerzett tapasztalatait saját építésű drónjai és a DJI újdonsága között.
A drón mellé jár egy komplett szett Goggles V2 szemüveggel, és kontrollerrel
Dani igen nagy tapasztalattal rendelkezik freestyle FPV drónozásban, Youtube csatornájáról már mi is több látványos videót osztottunk meg, így örömmel segített nekünk. A videószemüveg felvétele után Dani első reakciója, hogy a kép mennyire jobb minőségű az átlagnál, ami nem véletlen, hiszen a DJI Goggles V2-t kapjuk a drón mellé, ami 144 Hz-es képfrissítéssel és 1440X1080p felbontással kényezteti el a felhasználót.
A videószemüveg nem tartalmaz beépített akkumulátort, az 1800 mAh teljesítményű külső aksit külön kábellel kell csatlakoztatni (majd azt elegánsan zsebrevágni), ezzel így pedig nagyjából másfél órás használatra lehet felkészülni. Legalábbis videoszemüveg tekintetében, de erről kicsit lejjebb...
Magán a drónon fpv-hez hűen profi kamerát találunk, ami a szemüveg felé is közvetíti a jelet, és a drónban található kártyára is menti a látványt. Ezek pedig igazán kiváló felvételek lesznek, hiszen 4K-ban 60FPS, míg FullHD-ban 120FPS mellett képes rögzíteni a videókat. A szemüveg is tud rögzíteni, ráadásul ez a hangot is lementi, ami tovább fokozza a tipkus fpv élményt, a Live View Mode 810p/120fps és 810p/60fps módokat kínál. A drónban és a szemüvegben is egyaránt maximum 256 GB-os microSD kaphat helyet.
Az FPV-zés nem aksibarát repülési mód, percek alatt elfogy a szusz
A kontrolleren értelemszerűen nincs mobiltartó, hiszen a szemüveggel csinálunk mindent, a menü is ott érhető él, ott lehet elvégezni minden beállítást. Egyébként teljesen átlagos DJI kontrollernek néz ki, egészen addig, amíg nem akarjuk Manual módba tenni az irányítást. Ekkor ugyanis tájékoztat a szemüveg, hogy vegyük le az irányító borítását és állítsunk ott át egy kis csavarhúzóval egy potmétert, anélkül ugyanis nem enged minket ebben a módban repkedni.
A Manual mód ugyanis az, amitől a DJI FPV igazi fpv lesz, innentől elérhető nem csak a legnagyobb sebesség, de a tipikus freestyle repkedésben elmaradhatatlan trükközések is. A gyártó ezzel a biztonsági megoldással szeretné megakadályozni, hogy a kevésbé tapasztaltak rögtön földhöz vágják vagy falba vezessék a drónt. Szokatlan ez a DJI-tól, és nem is kényelmes, de valahol érthető a törekvés, hogy nem akarják leterhelni a szervizeket.
Három módban tudunk egyébként repkedni, a Normal, a Sport és az imént említett Manual megnevezések magukért beszélnek - nagy általánosságban valószínűleg a Sport mód lesz a legtöbbek nagy kedvence. A sebesség itt már igen komoly, és a drón is elképesztően mozgékony, viszont még bukfenceket nem tudunk csinálni, így elhanyagolható az esélye annak hogy földhöz csapjuk a kütyüt.
A kontroller átállítható versenymódba, de hagyományosan is lehet vele irányítani
Maual módban a gyorsulás egész egyszerűen elképesztő, nulláról százra kettő másodperc alatt gyorsul a kütyü, a végsebesség pedig 140kmph. A Sport mód sem éppen gyenge, 100kmph közelében mérhető a maximális sebesség. A Normal mód 54kmph-ig engedi gyorsulni a drónt - ez egyébként megegyezik a Sport mód emelkedési sebességével. Manualban a felfelé és lefelé mozgás sebességének nincs korlátozása.
A rendszer első üzembe helyezése nem feltétlenül egyszerű még DJI-on nevelkedett felhasználóknak sem, ennek oka pedig, hogy a telefonos applikáció kimarad, így a drón aktiválásához feltétlenül szükség lesz egy macOS vagy Windows rendszert futtató gépre. Egy alkalmazást kell telepíteni, ami aktiválja a drónt, viszont előtte le kell frissíteni a drón, a szemüveg és a kontroller firmware-ét is. Amihez viszont nem a gép kell, hanem a DJI Fly app. Ami amúgy nem kéne. Szóval nem könnyítették meg a dolgot a kínaiak.
Egy ilyen mozgékony dróntól nem vár az ember túl sok aksiidőt (2000 mAh teljesítményt kapunk), és bizony nem is vagyunk ellátva túl hosszú repkedési idővel, Sport módban két-három perc földön járó motorral, menüben mászkálással, beállításokkal nagyjából három-hat perc repkedést tesz lehetővé.
Ha nekilódul a kis méregzsák, 140kmph sebességre képes
Ha kihagyjuk a menüben mászkálást, akkor sem tudunk hét-nyolc percnél többet kicsikarni, ha igazán meghajtjuk az FPV-t. Természetesen Normal módban ez kissé több lehet, de még így is alatta marad a szokásos DJI hobbidrónos 15-25 perceknél, köszönhetően a nagyteljesítményű kamerának és a nagysebességű jelátvitelnek, többek között.
A tesztidőszak alatt mi folyamatosan szélben, legtöbbször ráadásul kifejezetten nagy szélben, hirtelen lökésekkel tudtunk csak repkedni, ami nyilván vesz le a repülési időből jócskán, az biztos hogy Sport módban is megvan a 3-6 perc még nagyon nagy szélben is, Manualban ez azért tovább csökken, ha pörgetjük. A Combo pakkban három akkumulátort kapunk egyébként, viszont a tesztnél mi csak egyet tudtunk használni, így problémás volt az élet: pár perc repkedés után másfél óra töltés következett, vagy az autóban ücsörögve, vagy hazaautózva és ott megvárva a töltést, ami konkrétan néhány óránként pár perc repülést eredményezett.
Sajnos a Combo pakkban kapható töltő egyszerre egy aksit tud tölteni, és mellette vagy a szemüveg aksiját, vagy a kontrollert, ami finoman szólva nem a leghatékonyabb módszer, mivel érdemes nekiindulni három feltöltött aksival, ami viszont így 4-5 órát fog igénybe venni, ami szörnyen sok egy nagyjából összesen negyed órás repülésért. Ezt a kényelmetlenséget leszámítva azonban nem sok kritikát kell mmegfogalmaznunk a szettel szemben.
Vincze Dani FPV drónpilóta teljes menetfelszerelésben
Na de kinek is készült igazán a DJI FPV? Vincze Danit megkérdeztük, ő lecserélné-e saját szettjét az újdonságra, a válasz ahz volt, hogy nem, mert ő élvezi az építést (hat repülője van jelenleg) és a különböző összetevők - például a kamera - cserélhetőségét is nagy előnyként tartja számon. Dani szerint - és ebben is egyetértünk vele - azoknak lesz leginkább nagy kedvence a DJI FPV, akik ismerik és használják a hobbidrónokat, de eddig nem repkedtek fpv drónnal, viszont belevágnának, kipróbálnák ezt is.
Fontos lehet még a kényelem, hiszen ez a drón összeszerelve hozza az élményt, nem kell megvásárolni külön-külön az összetevőket, azonnal egy határozottan jó minőségű szettet kapunk a kezünkbe, amihez ráadásul garancia is jár. Ez pedig ekkora értéknél nem elhanyagolható szempont.
Sarkalatos pont még az ár is, ami az FPV Combo esetén száz forint híján félmillió forint. Tagadhatatlan, hogy ez elsőre soknak hangzik, azonban ha számolgatunk - pontosabban Dani számolgatott - akkor mindjárt kezd tisztulni a kép. Egy épített fpv drón kamera nélkül is minimum 120-150 ezer forint, erre jön még egy 80-100 ezres kamera, kell még kontroller 25-50 ezerért és még a szemüveg is, ami 25 ezer forintnál kezdődik és a csillagos ég a vége.
A morcos kinézet és a fix propellerek igazi harci szörnnyé varázsolják a DJI FPV-t
Hamar kijön a matek, hogy bizony 300 ezer forint alatt nem ússzuk meg az épített drónt sem, és ez még nem az a minőség és technológia lesz, amit a DJI FPV nyújt, az már inkább a 400 ezer környéke. Hogy az a plusz 100 ezer forint környéke megéri-e a kényelmet, a működő és megbízható konstrukciót és a DJI hátteret, mindenki saját maga döntse el. Szerintünk mindenképp.
Vincze Dániel Youtube csatornáját itt találjátok: Vincze Dani FPV pilóta
A DJI FPV Combo megvásárolható raktárkészletről a Play 24/7 webshopban 499.900 forintos áron: DJI FPV Combo megvásárlása.