Hét ígéretes dróntaxis projekt, amik gőzerővel készülnek

2021. február 13.
87.5151
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
WickedSick profilja, adatai
WickedSick
A dróntaxik egyértelműen a legizgalmasabb innovációk sorába tartoznak, hiszen elképesztő abba belegondolni, hogy a repülő autók, mint olyanok, akár valósággá válhatnak a közeljövőben, és ennek nyomán rengeteg működő prototípus, vagy ne adj isten még inkább előrehaladott állapotban lévő projekt van jelen a piacon. Most ezek közül szemeztünk, ezek közül szedtünk össze hét példány!
 


Hover

Oké, ebben az esetben tény és való, hogy egy kakukktojásról van szó, de nem éreztük volna helyénvalónak, ha kimarad a Hover gyártmánya erről a listáról. Nem hagyományos értelemben vett dróntaxiról van szó, legalábbis abban a tekintetben különbözik a lista többi tagjától, hogy ez legfeljebb csak egy minimális repülésre képes, magyarán ez nem fogja az egeket szelni. Legalábbis a jelenlegi terv úgy szól, hogy ez inkább csak lebegni fog, ahogyan azt a Hover titulus is mutatja.

Nézd nagyban ezt a videót!




Éppen ezért a vállalat nem is azt szeretné, hogy ez a drón versenybe kerüljön a dróntaxik piacán, mivelhogy ők teljesen más úton haladnak. Hogy ezt pontosan mire használhatják majd, ez egyelőre kérdés, ami már csak azért is furcsa, mert 2016 óta aktívan folyik a fejlesztés, ergo öt éve nem egyértelműsítették, hogy ezt a koncepciót mégis miként tervezik hasznosítani.

EHang

Ha a dróntaxik mezejéről kell választani egyet, akkor kapásból az EHang neve jut sokunk eszébe, nem véletlenül - az egyik legrégebb óta jelenlévő cégről van szó az iparágon belül, akik ráadásul rendszerint jelentkeznek kézzel fogható eredményekkel, valamint folyamatosan diktálják az iramot. Az egyik legutóbbi nagy hír velük kapcsolatban az volt, hogy dedikált üzemet nyitnak a dróntaxijaiknak, amivel évente 600 modellt terveznek előállítani.



Ezenfelül az sem elhanyagolható tény, hogy az EHang csatlakozott az Európai Unió AMU-LED projektjéhez is, aminek keretében a légi mobilitást akarják kiépíteni, miáltal pedig a jövőbeni törvényekre is hatással lehet az EU. Egy igazi éllovasról van szó az EHang képében, akik egészen biztosan ott lesznek az elsők között, akik elrajtoltatják élesben is a dróntaxijukat, úgyhogy az idő nekik kedvez.

Volocopter

Hasonló kaliber a Volocopter, mint az EHang, miszerint ők is élvonalban vannak, hogyha a dróntaxik világáról van szó, ráadásul ők több projekttel is képviseltetik magukat. Mégis a főművük az, amire a legtöbben odafigyelnek, főleg hogy ez a készülék már olyan szinten előrehaladott állapotban van, hogy a cég már aktívan fogadja a lefoglalásokat a különféle kereskedelmi utakra. Nyilván elég erős áron, tekintve hogy egy 20 euró / perc, illetve egy repülés 15 percre szól.



Természetesen szinten azon nyomban lefoglaltak minden helyet, ami jól jelzi az igényt a dróntaxik felé, habár azt is érdemes hozzátenni, hogy új technológia ellenére egészen baráti ez az árcédula - magyarán nemcsak a leggazdagabb elit számára elérhető. Szerencsére intézik a különféle befektetők a jókora tőkeinjekciókat a Volocopter kasszájába, úgyhogy nem kell amiatt aggódnunk, hogy előbb-utóbb elhal a tőke, van bőven mit a kenyérre kenni.

Hexa

A LIFT Hexa dróntaxi teljesen más alapokon nyugszik, mint az ezen a listán szereplő kütyük akármelyike. Itt nem arról van szó, hogy adott egy jármű, ami történetesen pilóta nélküli, illetve repülve képes ide-oda vinni az utasát, mindezt egy hagyományos jármű keretein belül, hanem itt konkrétan az utast egy egyszemélyes, igencsak furcsa dizájnnal felvértezett kialakítással szállítják ide-oda. Meglehetősen kompaktnak tűnik kívülről a LIFT Hexa, de egyébként méreteiben egyáltalán nem kicsi jármű.



Valamennyire egy helikopter formavilágára hasonlít a LIFT Hexa, ami esetében már 13 ezer jelentkező akadt egy útra. Szintúgy megfigyelhetjük, hogy orbitális igény van a dróntaxikra a közönség által, és ezek az emberek az első útjuk során egy 13 városos túrát ejthetnek meg, viszont ennek el is kérik az árát, hiszen 150-250 dolláros árcédula fityeg a kalandon, attól függően, hogy az adott ügyfél pontosan mekkora távot is szeretne megtenni a fedélzeten.

Uber

Az Uber neve talán senkinek sem ismeretlen, hiszen ha máshonnan nem is, akkor a földi utasszállító szolgáltatásuk kapcsán ismerősen csenghet. Igazából itt megint csak egy kis kakukktojásról beszélhetünk, hiszen míg több mint egy évvel ezelőtt arról mentek a hírek a nemzetközi sajtóban, hogy az Uber a Hyundai-jal közösen tervezi folytatni a dróntaxis bizniszt, és együtt építenek meg valami szépet és működőt, addig a pár hónappal ezelőtti pletykák már arról szólnak, hogy az Uber teljesen eladja a dróntaxis divízióját.



Mindenképp érdekes húzás lenne, ugyanakkor nem lenne meglepő, ha végül pont a Hyundainál kötne ki ez a szegmens, hiszen eddig is együtt dolgoztak, nem túl sok minden változna. Ettől függetlenül kétségtelen, hogy az Uber dróntaxija is ott van a legígéretesebb projektek között, ahogyan azt a fenti projekt is ábrázolja, viszont remélhetőleg nem kell őket egyhamar temetnünk azért, mert mondjuk olyan vállalatnak adják el a dróntaxis divíziójukat, akik totálisan zsákutcára futnak a projekttel.

NEC Corp

A NEC Corp japán vállalat is képviselteti magát ezen a listán a saját dróntaxijával, ami még nagyon kezdetleges, hiszen mindössze egy éles próbáig jutottak, az viszont olyan szinten felkeltette a szakma figyelmét, hogy kár lenne elmenni mellette szó nélkül. A próbakör során közel egy percen át maradt a levegőben a quadcopter, nagyjából három méter magasan, majd nemes egyszerűséggel, angolos úriassággal visszaereszkedett a földre, maga alá.



A japánok közül a NEC Corp az első, akik ilyesfajta koncepciót prezentáltak a világ elé, legalábbis működő prototípust biztosan, viszont szintúgy nem mostanában várhatjuk ennek megjelenését sem, hiszen korábban 2023-ra ígérték be azt, hogy bevezeti a NEC Corp a dróntaxikat - és ki tudja, hogy a koronavírus-járvány vajon mennyit tolt ezen az egyébként meglehetősen optimista ütemterven.

Nexus

Még az AUVSI 2019 keretein belül mutatta meg a Bell a saját koncepcióját, ami nemes egyszerűséggel Nexus névre hallgat, és ez a LIFT Hexa ellentettjeként is leírható, mert míg az mindössze egy ember szállítását tűzte ki célul, addig a Nexus már öt embert is képes magával cipelni, így a nagyobb család is behuppanhat. Egy iskolabusz méretű járműről van szó, amihez nem kell pilóta, teljes mértékben autonóm módon képes közlekedni, sőt mi több, VTOL alapon működik, ergo nem kell hozzá kifutópálya - ahogy szinte az összes drón esetében, ezen a listán.



Akár a 241 km/h-s sebességet is képes elérni a Nexus, úgyhogy villámgyors repesztéseket lehet belőle kicsikarni, a meghajtást pedig hibrid gáz-elektromos megoldással intézi el a Bell, ami megint csak valami olyasmi, amire ritkán van példa a dróntaxik sorában. Bár azt mondta a cég, hogy 2020 közepére már gyártásra készen fog állni a Nexus, azóta meglehetősen nagy a csend a jármű körül, ami vélhetően azt jelenti, hogy a pandémia az ő számításaikat is alaposan keresztül húzta.
5 hozzászólás

Bandita

1 éve, 5 hónapja és 22 napja

Kíváncsi leszek, belátható időn belül lesz-e nálunk is majd...

válasz erre

rami89

1 éve, 5 hónapja és 26 napja

Na ez az a terület ami itthon esélytelen. Legalábbis amíg a mostani fa fejű vezetőség van.

válasz erre

Újfiú

1 éve, 6 hónapja

Csak ne lenne olyan rohadt drága...

válasz erre

Levente

1 éve, 6 hónapja

Ez a jövő, nincs mese. Fura lesz légtér engedélyt kapni amikor ezek már repkednek majd.

válasz erre

Repülős

1 éve, 6 hónapja

...és hozzánk egyik sem ér el majd sosem...

válasz erre