Tenger, tó vagy épp folyó felett drónoznál? Ezekre figyelj!

2019. augusztus 10.
43.6161
WickedSick profilja, adatai
WickedSick
Bár már a nyári szezon végét járjuk, aktuális cikkünk egy olyan témakört feszeget, ami a többi évszakban is bőven releváns, hiszen ki ne akarna egy-két csodás felvételt készíteni tengerek, tavak és egyéb vízforrások felett? Gyönyörű alapot tud adni egy fotó vagy videó számára, éppen ezért fontos, hogy a megfelelő óvintézkedéseket megtegyük, nehogy a vízben landoljon a drónunk.


Amennyiben még vár rád így augusztusban egy vakáció, ami során tervezed bevetni a drónodat az imént részletezett célra, ajánljuk figyelmedbe a nyaraláson történő drónozásra vonatkozó cikkünket, ahol további tippeket adunk a biztonságos repülésért.

Sőt mi több, említést érdemel, hogy mivel itthon is legfőképp a DJI termékei a legelterjedtebbek, így ez a cikk is a kínai gyártó drónjaira kiélezve született meg, valamint bár alapvetően a legtöbb gyártó nem ajánlja a víz feletti repülést, viszont jól tudjuk, hogy egy kreatív elmének semmi nem szab határt, így lássuk is, mikre kell odafigyelni víz felett való repüléskor!

A VPS kikapcsolása roppant fontos!

A DJI minden drónja fel van szerelve az úgynevezett Vision Positioning Systemmel, azaz a VPS-sel, ami tulajdonképpen feltérképezi a drón alatt a felületet, és ennek segítségével igyekszik pozicionálni magát a drón. Igen ám, viszont a vízről visszaverődő fény elég komolyan megzavarhatja a működését, így érdemes legfeljebb két méter magasságig bekapcsolva hagyni a VPS-t, ha feljebb tervezünk repülni, inkább kapcsoljuk ki.

Ezt a következőképp van lehetőségetek megtenni: a DJI GO alkalmazáson belül a jobb felső sarokban található három pontra kattintotok, majd a Visual Navigation Settings menüpontot lenyitva (fentről a második opció) legalul találjátok az Advanced Settings menüt. Erre rányomva már fel is ugrik a lehetőség, hogy az Enable Visual Positioning mellől kivegyétek a pipát, és ezzel kész is vagyunk!

Alaposan meg tudja zavarni a VPS-t a napfény tükröződése a vízen

Alaposan meg tudja zavarni a VPS-t a napfény tükröződése a vízen


Határozzuk meg a maximum repülési távolságot!

Bár triviálisnak tűnhet, viszont akármennyire is izgalmasnak tűnhet minél messzebbre repülni a drónnal egy vízforrás felett, érdemes ezzel csínjával bánni, hogy elkerüljük az esetleges katasztrófát (értsd: meghibásodást, zuhanást). A maximális repülési táv bekalibrálásával kiküszöbölhetjük a problémát, ugyanis meg tudjuk határozni, hogy mekkora legyen az a határ, ami után a drónunk már nem megy tovább a pilótától.

A DJI GO alkalmazásban a kis drónt ábrázoló ikonra kattintva felugrik a Main Controller Settings menüpont, amin belül már ott szemez velünk az Enable Max Distance. Pipáljuk be, majd az óvatosabb pilóták adjanak meg egy körülbelül 500 méteres értéket, a bátrabbak viszont nyugodtan feszegethetik a határokat, de ne felejtsük el hogy a tenger mély, nagyon mély...

Szükség esetén állítsunk be saját hazatérési pontot

Alapvetően a drón hazatérési pontja a felszállás pozícióját fogja jelezni, azonban ha például egy hajóról igyekeznénk vezérelni a drónt, akkor nem árt egyéb koordinátákat megadni neki, hiszen normális esetben az adott hajó el fog mozdulni a repülés közben, ergo a Return To Home funkció, mint olyan, teljes mértékben használhatatlanná válik.

Kapásból két alternatívánk is van ennek személyre szabására. Egyrészt, ha a főképernyőn balra húzzuk az ujjunkat, és rányomunk a Home Point: Me lehetőségre, másrészt pedig a három pontra kattintva a jobb felső sarokban megnyitjuk a Main Controller Settings-t, és itt nyomunk a Home Point: Me-re. Ezzel újrakalibráljuk a visszatérési pontot, az új pozíciónknak megfelelően.

Érdemes óvatosan bánni a maximum repülési távolság beállításával, ha még kezdő vagy

Érdemes óvatosan bánni a maximum repülési távolság beállításával, ha még kezdő vagy


Figyeljünk a szélerősségre!

Ismét csak triviálisnak tűnhet a szélerősségre történő figyelemfelhívás, viszont sokan nincsenek tisztában vele, hogy egy-egy erősebb löket által elég keményen megcsappanhat az akkumulátoridő, így mindenképp mérjük fel a repülés előtt, hogy mennyire is jelenthet ez a faktor problémát. Ha esetleg úgy úgy véljük, hogy nem ideálisak a szélkörülmények, akkor inkább halasszuk el a repülést, nem szeretnénk, hogy emiatt essen baja a drónnak.

Intelligens repülési mód bekapcsolása

Az intelligens repülési módok segítségével magasabb szintre emelhetjük a fotókészítési képességeinket - egészen konkrétan a Course Lock opcióval egy előre megszabott repülési útvonalat tudunk beállítani, tehát míg a drónunk automatikusan repül, addig nekünk mindössze a kép készítésével kell foglalkoznunk.

Ez vízforrások felett különösen hasznos lehet, hiszen így nem veszítjük el a kontrollt a repcsi felett. A Main Controller Settingsen belül engedélyezzük a Multiple Flight Mode opciót, szálljunk fel, majd kapcsoljuk át a távirányítón "F" üzemmódra a gépet, végül a felugró ablakon válasszuk a Course Lockot. Akadnak DJI drónok, amiknél nem áll rendelkezésre a Course Lock, ezek esetében viszont nyugodtan keressünk a Tapfly és az Active Track opciók után, amik hellyel-közzel ugyanezt a funkciót látják el.

Tervezzük meg előre a kívánt felvételt!

Bár nem szokatlan gyakorlat, hogy a felszállást követően, a kamera lencséjén keresztül igyekszünk betájolni, hogy vajon milyen képet vagy videót is szeretnénk csinálni, mit érdemes lencsevégre kapni, azonban mint az élet minden területén, úgy itt sem árt előre felkészültnek lenni. Ha jóval előre betájoljuk a környezetet, és alaposan megtervezzük, hogy mit is szeretnénk, akkor sokkal kevesebb esélye van annak, hogy esetlegesen a vízben landol a gép az összevissza repkedés közepette.

Szerencsére a beállítások között is tudunk egy-két óvintézkedést tenni

Szerencsére a beállítások között is tudunk egy-két óvintézkedést tenni


Gyakorlás, gyakorlás és gyakorlás

Értelemszerűen minden repülés ősatyja az előzetes gyakorlás, érdemes minél kisebben kezdeni eleinte, a víz feletti repülés megejtése előtt ez viszont különösen érvényes. Lehetőleg az első manőverezéseinket semmiképp ne egy tenger felett ejtsük meg, és ne a víz felett igyekezzünk megbarátkozni a drónunk működésével. Senki nem szeretné, hogy végül azért ázzon meg a szeretett masinánk, mert éppenséggel nem töltöttünk vele elég időt előzetesen...

Megtörtént a baj, mit lehet ilyenkor tenni?

Tegyük fel, minden óvintézkedést megtettünk, de végül mégis a vízben landolt a repcsi. Ilyenkor sincs feltétlenül minden veszve még. Első körben, ha sikerült megtalálnunk a drónt, akkor azonnal kapcsoljuk ki és távolítsuk el belőle az akkumulátort, majd helyezzük biztonságos környezetbe.

Ha garanciális a drón, semmiképp ne álljunk neki szétszerelni, hiszen azzal érvényét veszti, és amennyiben úgy ítéljük meg, hogy a lezuhanás egy gyári hiba miatt fordult elő, és nem saját hibánkból, akkor jó esély van rá, hogy az adott üzlet bérmentve helyrehozza a kütyüt, vagy netán cseredrónt kínál.

Ezenfelül megemlítenénk a drónos kiegészítőkkel foglalkozó cikkünket, amiben találtok olyan finomságokat is, amik segíthetnek megelőzni a bajt, valamint ha a képkészítéshez lenne szükséged segítségre, akkor remek hírünk van, merthogy korábban már ezt a témakört is kifejtettük egy vaskos cikk keretein belül.

Akkor sincs minden veszve feltétlenül, ha véletlenül mégis megmártózott a vízben a drónunk

Akkor sincs minden veszve feltétlenül, ha véletlenül mégis megmártózott a vízben a drónunk


Ezek lennének hát azok az óvintézkedések, amiket előzetesen tenni tudunk a biztonságos víz feletti repülésért, azonban a komplett, kezdőknek szánt cikksorozatunkat ajánljuk figyelmetekbe, amelyen belül egy sor hasznos tippet osztunk meg a drónozással kapcsolatosan mindenféle területen - ezeket alant listázzuk is.

Kezdő drónpilóták kézikönyve - 1. rész: a biztonság mindenek felett
Kezdő drónpilóták kézikönyve - 2. rész: tippek és trükkök
Kezdő drónpilóták kézikönyve - 3. rész: Az FPV rejtelmei
Kezdő drónpilóták kézikönyve - 4. rész: kezdő drónok, kezdő drónereknek
Kezdő drónpilóták kézikönyve - 5. rész: alapfogalmak
Kezdő drónpilóták kézikönyve - 6. rész: képkészítési alapok
Kezdő drónpilóták kézikönyve - 7. rész: az éjszakai képkészítés alapjai
5 hozzászólás

Direktor

6 napja és 8 órája

Legjobbkor, épp most indulok Horvátba!

válasz erre

rami89

1 hete és 1 napja

Nagyon szép képeket, videókat lehet csinálni, megéri a kockázatot. Egyedül tényleg az automatikus leszállás ami komoly gond lehet, ha az ember rosszul számolja ki, meddig engedheti a drónt.

válasz erre

Újfiú

1 hete és 2 napja

Nem is tudtam hogy megzavarhatja a víz csillogása a szenzort!!!

válasz erre

Levente

1 hete és 3 napja

Rohadt jó ez a sorozat!

válasz erre

Bandita

1 hete és 3 napja

Ismét nagy hála, hasznos cikk!

válasz erre