Yuneec, Parrot, GoPro - hová tűntek a drónpiac egykori ígéretes versenyzői?

2019. augusztus 03.
44.4961
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
WickedSick profilja, adatai
WickedSick
Már szinte lerágott csont arról értekezni, hogy a DJI monopol helyzetben van a drónpiacon, tudjuk jól, hogy szinte nincs versenytársa, ennek okait pedig ki is fejtettük a cég megalapításával foglalkozó cikkünkben. De mi a helyzet azokkal a vállalatokkal, akik korábban még prominens szerepben tündököltek, és ott voltak a nagyok között? Hová tűntek? Ezek közül fogunk csemegézni.


Nem tűnt el, csak átalakult - Parrot

Mindannyian emlékszünk még arra az érára, amikor a "három nagy", azaz a Yuneec, Parrot, DJI legalább olyan volt a drónos piacon, mint a mostani futballgenerációban Messi és Ronaldo duója. A piac hajnalán még úgy tűnt, hogy ez a trió lesz az, ami változást hoz az iparba, és a hobbidrónok területén a köztük lévő versengést fogjuk figyelemmel követni még hosszú, hosszú évekig.

Ennek ellenére, mint azt mára tudjuk, a három közül csak a DJI van felszínen, ami a mainstream, hobbidrónos közeget illeti, a Yuneec és a Parrot egyaránt elhalkult. Első körben nézzük át, mi lett a francia Parrottal, akik eleinte nem egy szériával képviseltették magukat ezen a téren, elég csak például a Parrot AR.Drone-ra, a Rolling Spider és Jumping Sumo minidrónokra, vagy a Bebopra gondolni, sőt mi több, még az FPV szcénában is helyt álltak a Mambóval.

A szakértők már régóta konszenzusra jutnak abban, hogy a drónpiac a munkásdrónok területén érhetik el a legnagyobb sikert, a hobbidrónok pedig ennél csak jóval hátrébb helyezkednek el. Már 2018 őszén felbukkantak az első jelek, hogy ők is kezdik ezt realizálni, ugyanis jött a hír, hogy a professzionális dróngyártásra fognak innentől ráfeküdni, a következő pofon pedig akkor robogott be, amikor kiderült, hogy elképesztő módon megcsappantak a cég bevételei - konkrétan 45%-os zuhanásról beszélünk.

A Mambo teljes mértékben kiszolgálta az FPV drónerek igényeit

A Mambo teljes mértékben kiszolgálta az FPV drónerek igényeit


Ennek hatására a Parrot vezetősége nem is teketóriázott túlzottan, közel száz alkalmazottat útjára bocsátottak, majd következett az a néma csend, ami hónapokig kitartott. Nagyon sokáig nem hallottunk semmit a cég háza tájáról, legalábbis a jelentősebb infók tekintetében, majd egyszer csak életjelet adott magáról a csapat. Egészen konkrétan az ANAFI-szériájukat bővítették ki a Thermallal, ami után a hobbidrónerek megint csak húzták a szájukat, lévén ismét egy kereskedelmi célra szánt kütyüről van szó.

Ezt követően már csak tovább távolodott a mainstream vonaltól a Parrot, lévén bejelentették, hogy az amerikai hadsereg számára gyártanak drónt, viszont ezután felkavarták egy kicsit az állóvizet, miszerint egyik nap még arról szólt a fáma (tévesen, mint utólag kiderült), hogy végérvényesen távoznak a piacról, majd másnap megerősítették, hogy nem így van, szimplán a régebbi szériákat nyugdíjaztatják, hogy a következő generációs ANAFI-szériára fókuszáljanak.

Tehát hol tartunk most? A kereskedelmi szférában jelentősen, a hobbidrónos közegben pedig csak papíron van még jelen a társaság, ugyanis egyelőre nemigen érzékeljük, hogy lenne bármiféle mozgolódás a részükről, és őszintén szólva nem is nagyon tudjuk elképzelni, hogy a jövőben felvennék a DJI-jal a versenyt.

Egy dolog az, hogy nem feltétlenül tudnának felzárkózni, de olyan szinten bejöttek a Parrot számításai más területeken, hogy nagy valószínűséggel kisebb bajuk is nagyobb annál, hogy egy olyan színtérre térjenek vissza, ahol csak egy brutál jó árcédulával vagy egy elképesztő teljesítményű drónnal tudnának elérni bármit is - előbbi nehezen elképzelhető a korábbi bevételzuhanás miatt, utóbbi kapcsán pedig nem gondoljuk, hogy pont a Parrot fog nagyot villantani.

A teljes hallgatagságba vonult Yuneec

Míg legalább a Parrotról hallani olykor-olykor infómorzsákat, hogy mégis milyen irányba tendálnak, addig a Yuneec gyakorlatilag komplett homályba burkolódzott, legalábbis ami a friss hobbidrónokat illeti.

Valahol szomorú leírni, de szinte napra pontosan egy évvel ezelőtt jött utoljára hír új Yuneec-hobbidrónról, amikor is lerántották a leplet az összehajtható, hang- és arcfelismerővel felszerelt Mantis Q-ról a leplet. Azóta nemhogy a fogyasztói piacra szán drónt, de semmilyen kütyüt nem villantottak, holott bőven lenne abban ráció, hogy egy olyan színtéren mutassanak újat, ami kvázi piaci résnek is tekinthető: a versenydrónok.

A Mantis Q volt az utolsó újdonsága a Yuneecnak a hobbidrónos közegben

A Mantis Q volt az utolsó újdonsága a Yuneecnak a hobbidrónos közegben


Nyilván megvannak ennek a területnek azok a gyártói, akik maximálisan kiszolgálják a versenydrónozásra vágyók igényeit, ennek ellenére a CES 2018-on leleplezett HD Racer egy abszolút korrekt kis készülék volt, ami a kezdők számára egy kifejezetten szolid árcédulával megspékelt repcsit ígért.

Bár már nem kapható ez a széria sem, a Yuneec neve a mai napig jelent annyit, hogy ha kiraknak a piacra egy minden eddiginél jobb portékát, akkor arra kapva kapni fognak a versenyőrültek. Szinte biztos, hogy lenne kereslet egy új Breeze-re, ami egy kiváló választás, ha hobbidrónokról van szó, ellenben ez a vonal is hátrébb szorult, és a Yuneec is inkább a munkásdrónokra helyezte a hangsúlyt.

Ha érkezett is hír a Yuneec háza tájáról a Mantis Q premierje óta, akkor az legfeljebb a H520 munkásdrónnal kapcsolatban jött, így úgy fest, hogy ők is inkább a kereskedelmi szférára koncentrálnak, bár meg kell jegyeznünk, hogy nemrégiben érkezett a hír, hogy társultak az MMC UAV-vel annak érdekében, hogy a pilóta nélküli gépek terén nagyot gurítsanak.

Az orbitális bukást elszenvedő GoPro

A GoPro akciókamerák óriási sikernek örvendenek, viszont tudni illik, hogy ők bizony a drónok területén is bepróbálkoztak. Hogy mi lett az eredménye? Az egyik legnagyobb elhasalás, amit láttunk a pilóta nélküli repcsik esetében.

Nyilván amiatt véreztek el, ami miatt sok más cég is, az elképesztően kompetitív piachelyzetre hivatkozva. Nem is kérdéses, hogy itt a DJI egyeduralmára célozgattak anno 2018 elején, amikor véget vetettek a dróngyártásnak.

A Karma drónnal elképesztően nagyot hasalt a GoPro

A Karma drónnal elképesztően nagyot hasalt a GoPro


A leszállított Karma repülőiket a megjelenéskor vissza kellett hívni, és vissza kellett téríteniük a vásárlóknak a pénzüket, majd idővel ismételten kiadták, ekkor már javítva a hibákat, ellenben 2018 elején bejelentették a Karma elkaszálását, valamint a munkaerő 20%-ának leépítését.

Azóta meg sem próbáltak visszatérni a hobbidrónos szegmensre, hiszen konkrétan olyan kőkemény bukást szenvedtek el, hogy idén májusban adhattunk hírt róla, hogy elkezdett felállni a cég a drónpiacos bukásából. 2015 óta az első nyereséges évükre számítanak az idei esztendő képében, és minden esélyük megvan arra, hogy szépen lassan visszatornásszák a veszteségüket. Ettől függetlenül viszont egy elképesztő mértékű zakóról van szó, ami elrettentő példaként szolgálhatott sokak számára, akik belépni terveztek a piacra.

GoPro akciókamerákat előszeretettel aggatnak különféle drónokra, merthogy ebből a szemszögből kiválóan vizsgázik a cég, viszont valahogy nem akart összejönni nekik az az idea, hogy a saját akciókamerájukat egy saját drónra aggassák, holott papíron ez egy iszonyat jó kombó. Kár érte.

Oké, de kik azok, akik a felszínre törhetnek?

Érdemes szót ejteni viszont azokról a cégekről is, amelyek esetében elképzelhetőnek tartjuk, hogy belátható időn belül megszorongatják, de legalább felzárkóznak a DJI-hoz, mert bizony egy-két csapat esetében simán elképzelhető a versenyhelyzet.

A Skydio megszellőztetett nemrégiben egy újdonságot, ami nem kizárt, hogy egy R2 lesz, és bár még konkrétumokat nem tudunk, benne van a pakliban hogy egy jó ár/érték arányú hobbidrón van kilátásban - ősszel kiderül, mennyire fog innoválni a brigád.

Bár ha az Autel szóba jön manapság, nem éppen az újdonságaikról van lehetőségünk beszámolni, sokkal inkább a pereskedési háborújukról jönnek a hírek, amit a DJI-jal vívnak, de nincs kizárva, hogy hamarosan nagyot guríthatnak.

Nem kizárt, hogy a Skydio hamarosan nagyot gurít

Nem kizárt, hogy a Skydio hamarosan nagyot gurít


Végül, de nem utolsó sorban, még a Blade vállalatot is kiemelnénk. Az FPV szcéna manapság egyre nagyobb és nagyobb sikernek örvend, az ő Inductrix drónjuk pedig egy roppant népszerű készülék a versenyzők körében, tehát a kezdeti népszerűség megvan, a jövőben pedig nem kizárt, hogy ennek nyomán megindítanak egyfajta terjeszkedést.

Bár még megannyi szereplő volt/van a piacon, akikről lehetne szót ejteni, azonban ha a legfontosabb vállalatok kerülnek szóba, akkor ezek azok, akiknek a hiányát leginkább megérezzük a mai napig. Ti mit gondoltok, fog változni a hobbidrónos piac az elkövetkezendő időszakban? Töltsétek meg a kommentszekciót a véleményeitekkel!
ki is fejtettük a cég megalapításával foglalkozó cikkünkben. De mi a helyzet azokkal a vállalatokkal, akik korábban még prominens szerepben tündököltek, és ott voltak a nagyok között? Hová tűntek? Ezek közül fogunk csemegézni. '>
4 hozzászólás

rami89

5 éve, 1 hónapja és 17 napja

Fura olvasni, mennyire feladták ezek a cégek és végül maradt egy... meglepett smiley

válasz erre

Levente

5 éve, 1 hónapja és 18 napja

Mit ne mondjak, volt benne olyan név, amiről még nem is hallottam! meglepett smiley

válasz erre

Újfiú

5 éve, 1 hónapja és 18 napja

Várom a jövőt, remélem azért tényleg jönnek mások is a piacra, mert oké, nagyon szeretem a DJI-t, de hogy nincs verseny, az nagyon rossz mindenkinek.

válasz erre

zender

5 éve, 1 hónapja és 18 napja

Ezt a cikket vártam!!!!! mosolygó smiley Köszönöm, nagyok vagytok! mosolygó smiley

válasz erre