A jelenlegi magyar dróntörvény nevezhető inkább egy rendezetlen jogszabály-halomnak, így rengeteg a kérdés nem csak a már jelenleg is drónozók, de az esetleges vásárlás előtt állók számára is, így a Készenléti Rendőrség telephelyén megtartott esemény rengeteg hasznos információt tartogatott mindenki számára.
Bunya Tamás, a Készenléti Rendőrség légirendészeti szolgálatának drónszakértője részletesen bemutatta, hogy milyen segítséget jelent a Rendőrség számára az hogy drónokkal felügyelhetik a határainkat és a különféle rendezvényeket, ebben pedig nagy segítséget nyújtanak nekik a DJI Matrice drónok, amelyek hőkamerával is fel vannak szerelve.
Ennek segítségével nem csak az éjszakai határsértőket könnyebb beazonosítani, de - ahogy szemléltették - egy óriási gabonamezőn fényes nappal sem észrevehető egy-egy személy, akiket az eszközök segítségével azonban sokkal könnyebben megtalálnak. A tömegrendezvények esetében a különféle szituációk beazonosítása válik rendkívül könnyűvé fentről, ahogy a forgalom helyreállításában is jelentős szerepe van a drónok által nyújtott perspektívának.
A zsaruk egyébként nem hagyatkoznak az akkuidőre, legtöbbször egy kábellel összekötve, külső akkumulátort használva maradnak a levegőben akár órákig is. Nálunk is többször kérdés, hogy lehet az hogy a rendőri szervek szinte bármikor repülhetnek, a civil lakosság pedig nem, ezzel kapcsolatban kiemelték, hogy számukra is van eseti légtér igénylés, azonban az közigazgatásilag máshogy zajlik mint a polgári lakosság számára - tulajdonképpen bármikor repülhetnek.
Az eseményen szóba került az is, hogy mi a helyzet a polgári drónrepüléssel, mennyien használják a kötelező applikációt, és hányan repülnek engedéllyel. Ahogy fogalmaztak, az engedély és engedély nélküli drónos repülésről nincs statisztikájuk és nem is készítenek ilyet, ahogy azt sem tudják, hogy mennyien vezetnek jogosítvány nélkül, amíg el nem kapják őket.
Az tény, hogy a legtöbb szabálysértési eljárás megáll a figyelmeztetésnél, ami általában az eseti légtér igénylés hiánya miatt következik be, valódi büntetésre elenyésző esetben került sor. Fontos azt is kiemelni, hogy az eseti légtér igénylése lakott terület felett kötelező, azon kívül nem, és mivel a lakott terület végét a várostábla jelzi, ezért onnan már lehet repülni, ha nincs más korlátozás az adott területen.
Ezt azonban hivatalosan csakis érvényes jogosítvánnyal, regisztrált drónnal, kötelező felelősségbiztoítással és a mydronespace applikáció aktív használatával lehet megtenni. Ez utóbbit egyébként nagyjából 6500-an használják, vagy használták legalább egyszer. Érdekes adat mellé tenni azt, hogy mindössze másfél ezren szereztek eddig drónos jogosítványt - annak ellenére is, hogy a tanfolyamokat három és fél ezren végezték el a mai napig. Plusz adalék, hogy Ausztriában több mint háromezer magyar tett le drónvizsgát, azonban míg nálunk ezért fizetni kell, ott ez ingyenes.
Magyarországon jelenleg 2622 civil felhasználó és 5940 drón van nyilvántartásba véve. A szabályok három típusú drónt különböztetnek meg: a játékokat, a polgári használatú drónokat és az állami használatban lévőket.
A Rendőrség képviselője kiemelte azt is, hogy például az atomerőmű, a Parlament, vagy repterek közelében szigorúan tilos felszállni drónnal. A Dronerz kérdésére azt is elárulták, hogy több drónelhárító eszköz is üzemben van Magyarországon ezeken a kritikus pontokon, és bár hivatalos esetszámot nem mondhatnak, tény hogy már többször is kellett alkalmazni azokat.
Az esemény végén azt a konklúziót tudtuk levonni, hogy nem csak a polgári lakosság látja alul vagy épp túlszabályozottnak a helyzetet, és a harminc napos légtér igénylési folyamat nevetséges, de azt is, hogy a rendőrök nem alkalmaznak még egyelőre súlyos büntetést, a figyelem felhívása sokkal fontosabb számukra, ahogy ezt a mostani sajtófórum is megerősítette.
Remélhetőleg a jövőben több hasonló rendezvényen találkozhatunk a rend éber őreivel!