Anno a DJI drónjai jelentették a quadcopter ipar alapkövét. Nem kérdés, hogy a DJI termékei hosszú utat tettek meg a kezdeti idők óta. A vállalat létrehozott egy Enterprise részleget is, amelynek drónjai jobban megfelelnek az ipari, elsősegélynyújtó és mezőgazdasági felhasználás széles körének. Az Enterprise termékek széles skáláját kínálja, amelyeket ipari vállalatok, elsősegélynyújtók és mások használnak.
A fix szárnyú masinák kapcsán lehet érveket felhozni mellette és ellene. A pro oldalon ott van kapásból a tény, hogy a merevszárnyú konstrukciók hatékonyabbak a repülés során. A szárnyprofil, amikor előrefelé repül, felhajtóerőt biztosít. Ez azt jelenti, hogy nagyobb távolságokra és általában nagyobb sebességgel repülhet, mint egy hagyományos quadcopter vagy annak változata.
Pedig vegyük csak az elsősegélynyújtók területét, ahol szintúgy fontos fegyvertény a VTOl kialakítás. A multirotorok által az elsősegélynyújtók számára nyújtott előnyök ellenére a jelenlegi teljesítménysűrűségből adódó korlátok miatt a repülés időtartama akadályozhatja a reagálási képességet, különösen a hosszabb műveletek vagy keresési helyzetek esetén.
A DJI-nak nagyjából egy éve mintegy 14 ezer alkalmazottja volt. Úgy tudni, hogy ezeknek az alkalmazottaknak jóval több mint a fele mérnök volt, így joggal merül fel ak érdés, hogy miért ne lehetne közülük néhány tucatot ráállítani egy merevszárnyú VTOL fejlesztésére?
2018-ban viszont kiszivárgott egy kép, amiről akkoriban azt mondták, hogy ezt a kérdéses protípust ábrázolja (ezt láthatjátok alább). Ennek ellenére a DJI kommentálta a leaket, és elmondásuk szerint ez nem egy hivatalos DJI-drón - azonban itt roppant mód fontos, hogy igencsak kacifántosan van megfogalmazva a dolog.
Állítólag ennek a prototípusnak volt több problémája is, többek között a szárnyak nem voltak optimálisan megtervezve, illetve ami a vállalat szerint még nagyobb gondot jelentett, hogy akkoriban a látóhatáron túli repülések (BVLOS) nagyon ritkák voltak, így a projektet fiókba helyezték.
Ez azonban nemcsak spekuláció, merthogy Romeo Durscher, az Auterion mostani közbiztonsági alelnöke szerint a DJI valóban könnyen megtehetné ezt. Durscher korábban hat évet töltött a kínai társaságnál, ahol igencsak magas beosztásban dolgozott, így ha valaki, akkor az ő véleménye hiteles.
Annak ellenére, hogy az elmúlt években némi piaci részesedést vesztett, nem kérdés, hogy a DJI továbbra is vitathatatlanul a globális drónos szcéna vezetője. De az sem kérdéses, hogy a vállalati ügyfelek egyre szélesebb drónpaletta közül választhatnak, beleértve a fix szárnyú VTOL-okat is.
Ahogy az égbolt egyre inkább megnyílik a hosszabb drónos küldetések előtt, úgy nő a kereslet a nagy hatótávolságú küldetésekre alkalmas merevszárnyú VTOL-ok iránt is. Most azonban, hogy az amerikai tiltólistán fent van a cég, így eléggé valószínű, hogy hamarosan belekényszerülnek abba a szituációba, hogy egy újabb lábon álljanak meg.
Hiszen mégiscsak az egyik legfontosabb piacról zárták ki őket. Szerintünk éveken belül debütálhat az első fix szárnyú DJI VTOL drón, de meglátjuk, mi lesz... az biztos, hogy ha a fix szárnyú VTOL szegmenshez is úgy állnak majd, mint most a hobbi drónos szférához, akkor kár belekezdeni.