Milyen változásokat hozhat a dróniparba az automatizálás?

2022. március 26.
64.0361
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
WickedSick profilja, adatai
WickedSick
A drónok világa gyorsan változik, és ezek a változások, különösen az autonómia és az automatizálás terén, kétségtelenül hatással lesznek a világ számos kereskedelmi pilótájára - különösen azokra, akik a vállalati területen repülnek. Mindig is szükség lesz képzett drónpilótákra, akik megfelelnek az amerikai Part 107 törvény (vagy ennek megfelelő, attól függően, hogy melyik országban van) követelményeinek, ami azért nagyszerű, mert az FAA szerint 2021. június 21-én 233 569 kártyával rendelkező pilóta volt az Egyesült Államokban.


Azonban attól függően, hogy milyen típusú munkákat végzel, ennek a munkának a jellege az elkövetkező években meg fog változni. Az automatizálás azt jelenti, hogy az autonóm drónok önállóan végzik majd a munkájukat, a pilóta pedig egyszerűen csak egy monitorra figyel. Ez a váltás közeleg, és ezt érdemes mindenkinek a radarján tartania.

A drónok képességei, valamint az emberek repülés iránti szenvedélye sokakat arra késztetett, hogy drónpilótaként karriert építsenek. Vannak, akik ingatlanok képalkotását kínáló kis cégeket vezetnek, mások kereskedelmi ügyfelek számára végzett munkára szakosodtak, míg megint mások inkább vállalati jellegű cégeket vezetnek vagy dolgoznak nekik.

Ez utóbbi azt jelenti, hogy ellenőrzéseket végeznek, épületeket és berendezéseket pásztáznak, térfogatszámításokat végeznek, és még sok minden mást. Ez a fajta munka nagyobb szakértelmet és a általában harmadik féltől származó szoftverek mélyebb ismeretét igényli.

Milyen változásokat hozhat a dróniparba az automatizálás? - 2. kép

A küldetéstervezés, az adatfeldolgozás, a LiDAR-érzékelők használata stb. mélyebb technikai tudást igényel, mint a felülről történő egyszerű fényképezés vagy videózás - bár természetesen vannak, akik ebben is nagyon jártasak, beleértve az utómunkálatokat is.

De a változások elindultak, és ezek a változások fel fogják rázni a vállalkozói drónok üzemeltetőinek dolgait. Sok Enterprise pilóta már ismeri és használja a küldetéstervezési, flottakezelési és fotogrammetriai szoftverek közül néhányat.

Ezek a szoftverek sok mindent elintéznek a háttérben. És manapság sok rutinellenőrzést - különösen, ha eszközök vagy projektek időbeli nyomon követését végzi - küldetéstervező szoftverrel repülnek. Ez azt jelenti, hogy a pilóta megadja a repülési útvonalat és más paramétereket, majd egyszerűen hagyja, hogy a drón elvégezze a munkát.

Ritka kivételektől eltekintve, a pilóta bizonyos mértékig még mindig kézben tartja a dolgokat. A repülés előtt átfutja az ellenőrző listát, ellenőrzi a járművet, biztosítja a megfelelő időjárási körülményeket, és ellenőrzi az esetlegesen érvényben lévő ideiglenes repülési korlátozásokat.

Milyen változásokat hozhat a dróniparba az automatizálás? - 3. kép

Ezután elindulnak, és figyelemmel kísérik a küldetést és a környező légteret. Tehát még akkor is elfoglaltak, ha a küldetés során nem ők kezelik a gépeket. Sok műveletnél így mennek most a dolgok. A jövőben ez viszont sokkal automatizáltabb lesz.

Amint azt olyan cégektől láthattuk, mint a Skydio, a Percepto, az American Robotics és mások, nagy lendületet kap az automatizált, autonóm repülés. A gépi látás, a gépi tanulás és a mesterséges intelligencia más részei már most is megtalálhatóak néhány drónban.

A fenti vállalatok esetében pedig ez az üzleti modelljük és értékteremtő ajánlatuk kulcsfontosságú részét képezi: automatikus repülések, amelyek során a drón egy olyan töltőállomásról indul, amelyet el lehet zárni az elemektől, amikor a drón nem repül.

Folyamatos felügyelet és ellenőrzés, a drónhoz a tervezett karbantartási ellenőrzések kivételével senki sem nyúlhat. Alant látható egy videó, amit a Skydio közel két évvel ezelőtt adott ki, és amely bemutatja, hogyan működik a dokkolórendszer. Az érdekesség az egészben, hogy nincs pilóta az egész képletben.

Nézd nagyban ezt a videót!





De a dokkokat használó automatizált, autonóm jövőben valószínűleg valahol egy épületben lesznek elrejtve - talán akár az ország másik felén is, egyszerűen csak a szoftvereket figyelve. A repülések és az adatgyűjtés automatikusan zajlik majd.

Néhány ilyen pilóta pedig az egyszerre működő drónflották egy részét felügyelheti, és inkább gondnokként tevékenykedik, ha a rendszer olyan rendellenességet jelez, amely emberi beavatkozást igényel.

Ahogy a Skydio a fenti videó leírásában fogalmaz, a "drone-in-a-box" koncepciója már régóta ígéretet nyújt a teljesen automatizált adatgyűjtésre számtalan vállalati alkalmazás számára, az építkezések ismételt feltérképezésétől kezdve az érzékeny területek biztonsági őrjáratain át a drónok vészhelyzetekben való készenlétben tartásáig.

Eddig azonban semmi sem tudta megközelítőleg beváltani ezeket az ígéreteket. A meglévő megoldások rendkívül összetettek, drágák és nem praktikusak. És mindezeken túl, ha olyan tartós műveleteket szeretne, amelyekhez nem kell pilóta a hurokban, akkor olyan drónra van szükség, amely elég okos ahhoz, hogy önmagát vezesse.

Milyen változásokat hozhat a dróniparba az automatizálás? - 4. kép

Figyeljük meg figyelmesen az utolsó mondatot: "...ha olyan tartós műveleteket akarsz, amelyekhez nem kell pilóta a hurokban, akkor olyan drónra van szükséged, amely elég okos ahhoz, hogy önmagát vezesse."

Ha valaki a vállalati világban dolgozik, lehetséges, hogy mindez nem újdonság a számára. Ha azonban valaki most kezdte a drónos pályafutását, és az ipari vagy a szállítási szektorban keresgél, érdemes ezen a téren is képben maradnia, főleg hogy nem sokáig fog tartani, amíg a pilóták, legalábbis sok rutinfeladat során, egyszerűen csak egy monitort fognak nézni.

Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a jövőben nem lesznek drónpilóta állások, ellenben a vállalati oldalon ezek a munkák jelentősen meg fognak változni a maiakhoz képest.
4 hozzászólás

rami89

2 éve, 2 hónapja és 21 napja

Én első körben annak is örülnék ha nem kéne húsz percenként aksit cserélnem. mosolygó smiley

válasz erre

Újfiú

2 éve, 2 hónapja és 25 napja

Építőipart, kutatást, területek felderítését egyértelműen nagyon meg fogja dobni.

válasz erre

Repülős

2 éve, 2 hónapja és 25 napja

Nagyon sok területen tud ez óriási segítség lenni, kíváncsi leszek, ohva tudja kinőni magát!

válasz erre

Chuck

2 éve, 2 hónapja és 26 napja

Azért nagyon remélem, hogy mindig lesz emberi felügyelet is.. Anélkül rengeteg a hibalehetőség.

válasz erre