Azonban attól függően, hogy milyen típusú munkákat végzel, ennek a munkának a jellege az elkövetkező években meg fog változni. Az automatizálás azt jelenti, hogy az autonóm drónok önállóan végzik majd a munkájukat, a pilóta pedig egyszerűen csak egy monitorra figyel. Ez a váltás közeleg, és ezt érdemes mindenkinek a radarján tartania.
A drónok képességei, valamint az emberek repülés iránti szenvedélye sokakat arra késztetett, hogy drónpilótaként karriert építsenek. Vannak, akik ingatlanok képalkotását kínáló kis cégeket vezetnek, mások kereskedelmi ügyfelek számára végzett munkára szakosodtak, míg megint mások inkább vállalati jellegű cégeket vezetnek vagy dolgoznak nekik.
Ez utóbbi azt jelenti, hogy ellenőrzéseket végeznek, épületeket és berendezéseket pásztáznak, térfogatszámításokat végeznek, és még sok minden mást. Ez a fajta munka nagyobb szakértelmet és a általában harmadik féltől származó szoftverek mélyebb ismeretét igényli.
De a változások elindultak, és ezek a változások fel fogják rázni a vállalkozói drónok üzemeltetőinek dolgait. Sok Enterprise pilóta már ismeri és használja a küldetéstervezési, flottakezelési és fotogrammetriai szoftverek közül néhányat.
Ezek a szoftverek sok mindent elintéznek a háttérben. És manapság sok rutinellenőrzést - különösen, ha eszközök vagy projektek időbeli nyomon követését végzi - küldetéstervező szoftverrel repülnek. Ez azt jelenti, hogy a pilóta megadja a repülési útvonalat és más paramétereket, majd egyszerűen hagyja, hogy a drón elvégezze a munkát.
Ritka kivételektől eltekintve, a pilóta bizonyos mértékig még mindig kézben tartja a dolgokat. A repülés előtt átfutja az ellenőrző listát, ellenőrzi a járművet, biztosítja a megfelelő időjárási körülményeket, és ellenőrzi az esetlegesen érvényben lévő ideiglenes repülési korlátozásokat.
Amint azt olyan cégektől láthattuk, mint a Skydio, a Percepto, az American Robotics és mások, nagy lendületet kap az automatizált, autonóm repülés. A gépi látás, a gépi tanulás és a mesterséges intelligencia más részei már most is megtalálhatóak néhány drónban.
A fenti vállalatok esetében pedig ez az üzleti modelljük és értékteremtő ajánlatuk kulcsfontosságú részét képezi: automatikus repülések, amelyek során a drón egy olyan töltőállomásról indul, amelyet el lehet zárni az elemektől, amikor a drón nem repül.
Folyamatos felügyelet és ellenőrzés, a drónhoz a tervezett karbantartási ellenőrzések kivételével senki sem nyúlhat. Alant látható egy videó, amit a Skydio közel két évvel ezelőtt adott ki, és amely bemutatja, hogyan működik a dokkolórendszer. Az érdekesség az egészben, hogy nincs pilóta az egész képletben.
De a dokkokat használó automatizált, autonóm jövőben valószínűleg valahol egy épületben lesznek elrejtve - talán akár az ország másik felén is, egyszerűen csak a szoftvereket figyelve. A repülések és az adatgyűjtés automatikusan zajlik majd.
Néhány ilyen pilóta pedig az egyszerre működő drónflották egy részét felügyelheti, és inkább gondnokként tevékenykedik, ha a rendszer olyan rendellenességet jelez, amely emberi beavatkozást igényel.
Ahogy a Skydio a fenti videó leírásában fogalmaz, a "drone-in-a-box" koncepciója már régóta ígéretet nyújt a teljesen automatizált adatgyűjtésre számtalan vállalati alkalmazás számára, az építkezések ismételt feltérképezésétől kezdve az érzékeny területek biztonsági őrjáratain át a drónok vészhelyzetekben való készenlétben tartásáig.
Eddig azonban semmi sem tudta megközelítőleg beváltani ezeket az ígéreteket. A meglévő megoldások rendkívül összetettek, drágák és nem praktikusak. És mindezeken túl, ha olyan tartós műveleteket szeretne, amelyekhez nem kell pilóta a hurokban, akkor olyan drónra van szükség, amely elég okos ahhoz, hogy önmagát vezesse.
Ha valaki a vállalati világban dolgozik, lehetséges, hogy mindez nem újdonság a számára. Ha azonban valaki most kezdte a drónos pályafutását, és az ipari vagy a szállítási szektorban keresgél, érdemes ezen a téren is képben maradnia, főleg hogy nem sokáig fog tartani, amíg a pilóták, legalábbis sok rutinfeladat során, egyszerűen csak egy monitort fognak nézni.
Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a jövőben nem lesznek drónpilóta állások, ellenben a vállalati oldalon ezek a munkák jelentősen meg fognak változni a maiakhoz képest.