Itt vannak a legkedveltebb tengerparti nyaralóhelyek országainak dróntörvényei!

2019. június 15.
50.1181
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
WickedSick profilja, adatai
WickedSick
Talán mindenki egyetért abban, hogy az idei tavasz nem igazán volt drónerbarát, és mindannyian reménykedünk, hogy a nyári szezon elhozza nekünk azt az időjárást, ami mellett bátran kiengedjük repülő barátunkat a szabadba. A nyaralási szezon megkezdődött és bár jövőre életbe lép az egységes európai dróntörvény, most még minden országban más-más szabályozás van érvényben. Ezért összegyűjtöttük nektek a legkedveltebb, magyarok által nyaralásra felkeresett országok úticéljainak drónszabályait, íme!


Horvátország

Kezdjük az egyik legfrekventáltabb nyaralási helyszínnel, Horvátországgal. Drónozási engedélyt szerezni itt majdnem olyan kacifántos, mint szeretett hazánkban, de legelőször lássuk a kategóriákat, mert ezek határozzák meg, hogy szükséges-e engedély a repüléshez. A legelső az A besorolás; ezek a 250 grammnál könnyebb, és 19 m/s-nál lassabb gépek. Ezeket bármikor, bárhol lehet reptetni, viszont figyelni kell arra, hogy a sebességkorlátozás a gyártó által meghatározott gyorsaságra érvényes, nem pedig a drón valós értékére.

A B1-es kategória a 250 és 900 gramm közötti repcsiket foglalja magába (pl.: DJI Spark, Mavic Air), a B2-es pedig az öt kilóig terjedőket (Mavic Pro, Mavic 2 Pro/Zoom, Phantom 4), végezetül pedig a C1 és C2 az öt kilónál súlyosabb drónok kategóriái, melyeket csak felnőttek irányíthatnak a megfelelő engedély megszerzése után. A szóban forgó dokumentumot ITT találjátok, "segítőkészen" horvátul, és már a B2-es besorolású drónoknál is szükségünk lesz erre, amiket csak 16 éven felüliek irányíthatnak. Elvileg a B1-es gépeknél a 14 éves kor a minimum, de felnőtt felügyelete mellett bárki reptetheti azokat. Az engedélyt az alábbi címre kell elküldeni:

Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo, Odjel letačkih operacija
Ulica grada Vukovara 284
10000 Zagreb
Hrvatska


Nem egy sétagalopp a horvát drónozás megszervezése, de megéri bajlódni vele

Nem egy sétagalopp a horvát drónozás megszervezése, de megéri bajlódni vele


Az engedély húsz kunába fog nekünk kerülni (kb. 900 forint), illetve a Horvát Légiforgalmi Irányítástól is kell a repülés engedélyeztetése, amit EZEN a portálon lehet beszerezni feltéve, ha olyan légtérről van szó, ami az irányításuk alatt áll. Továbbá az ilyen területen 50 méteres a repülési magasság (szabad légtérben 120), és tömegektől ugyanekkora horizontális távolságban kell maradni. Drónunkon legyen külföldön is érvényes biztosítás, és a gép legyen ellátva a pilóta személyes adataival, hogy a rendőrség könnyebben vissza tudja neki szolgáltatni a drónt, ha az véletlenül balesetet okozna - a mellékelt büntetéssel együtt.

Ha sikerült összeszedni mindent, ami szükséges lehet a repüléshez, akkor ideje megszerezni a képkészítési engedélyt is, mert anélkül túl könnyű volna az élet. Az állami földmérési hivatal (info@dgu.hr) foglalkozik az ilyen kérvényekkel, és akár egy hónapig is képesek elszöszölni a részletesen megírt repülési terveinken, ahol érdemes megemlíteni, hogy nem tervezzük nyilvánosságra hozni a felvételeket, csupán otthoni használatra készülnek. A közösségi oldalakra való felrakás is annak számít. Innentől már csak könnyebb lesz minden, bár Görögország sem piskóta...

Görögország

Minden ott kezdődik, ha az ötven méteres távolság túl kevés nekünk, és tovább akarunk repülni. Ekkor engedélyre lesz szükségünk (a kapcsolódó dokumentum ITT szerezhető be), amit a Hellén Civil Légi Hatósághoz kell eljuttatni (Hellenic Civil Aviation Authority, HCAA) EZEN az oldalon. Ha nincs papírunk arról, hogy részt vettünk pilótaképzésen, illetve regisztrációs száma sincs a gépünknek, akkor még több papírmunka fog ránk várni. Végül pedig egy közeli rendőrőrsöt is fel kell keresni, hogy őket is bevonjuk a repülési terveinkbe, még több regisztráció után.

Őszintén, ilyen tájat ki ne akarna berepülni egy drónnal?

Őszintén, ilyen tájat ki ne akarna berepülni egy drónnal?


Jól van, most jön a könnyű rész. Tehát maximum ötven méterre repülhetünk fel, vagy el szerény személyünktől (HCAA engedélyével a horizontális táv 500 méterig, a vertikális pedig 120-ig tolható ki). Legyen megfelelő biztosításunk, a gép ne legyen 25 kilónál nehezebb, legalább 8 kilométerre repüljünk repterektől, a szokásos 50 méter különbség legyen meg gép és tömeg között, és nem repülhetünk éjszaka.

Ha kíváncsiak vagyunk, hol nem szabad repülnünk, akkor ITT meg lehet lesni, mindemellett katonai területek, kórházak, börtönök és hivatali épületek közelében sem lehet drónozni. Értelemszerűen emberek felett ne akrobatikázzunk, és tartsuk távol magunkat az utcáktól, parkolóktól, sűrűn lakott területekről, különben 500 (kb. 160000 forint) és 250000 (kb. 80 millió forint!!!) eurós bírságra számíthatunk. Ó, és ne becsüljük alá a görögök speciálisan kiképzett drónvadász/terrorelhárító madarait, amiket minden bizonnyal a franciáktól kértek kölcsön.

Olaszország

Olaszország egy fokkal könnyebb dió lesz, ugyanis itt nincs szükség mindenféle túlkomplikált regisztrációra. Ha szabadidőre szeretnénk drónunkat használni (mert nyaralás közben a fene sem akar dolgozni), akkor csupán 70 méteres magasságba röppenhetünk, 200 méterig magunktól, a drón ne legyen 25 kilónál nehezebb és legyen rajta biztosítás.

A Kolosszeum szinte kötelező látogatási pont minden dróner számára

A Kolosszeum szinte kötelező látogatási pont minden dróner számára


Felröppenni kizárólag szabad területen lehet, lakott területtől biztos távolságban. Repülőtereket 5 kilométeres körben nem lehet megközelíteni, illetve a Vatikán, a Velencei "szigetvilág" és a tengerpartok (feltéve, ha tartózkodnak ott emberek) tiltott övezetnek számítanak.

Törökország

Törökország ismét trükkös, ugyanis minden pilótának regisztrálnia kell egy végtelenül külföldi-barát honlapon, ami mellé még egy erkölcsi bizonyítványra is szükségünk lesz. Ezek hiányában akár már a repülőtéren elvehetik szegény barátunkat, hogy "biztonságban megőrizzék" számunkra, természetesen egy díj ellenében.

Az sem teljesen tiszta, hogy külföldiek regisztrálhatnak egyáltalán a török rendszerben (az angol nyelv hiánya nem kecsegtet sok jóval), mindenesetre, ha 500 grammnál nehezebb a drónunk, akkor szükségünk lesz regisztrációra.

Már maga Isztambul is megannyi látnivalóval kecsegtet

Már maga Isztambul is megannyi látnivalóval kecsegtet


Miután elkészült a profilunk, hozzá kell csatolnunk a kívánt drónt három különböző oldalról készített képpel, illetve nagyjából minden adattal, amit a kiskönyvben megtalálunk. Név, gyártó, súly, megjelenés éve, motorok száma, típusa, szín, aksi kapacitás, kamera specifikációk, ezek még arra is kíváncsiak, mit reggelizett aznap a drón (gluténmentes gofrit).

Ha mindez elnyerte a hatóságok tetszését, akkor napokon belül megkapjuk a regisztrációs számot, amit érdemes mindenhová magunkkal vinni, ahova a drón is jön, ugyanis ennek felmutatásával fognak átengedni minket a repülőterek termináljain. Egyébként pedig szabadidős drónok 4 kilónál nem lehetnek nehezebbek, és maximum 120 méterig repülhetnek fel. De hát nem is ezekkel a limitációkkal lesz a legnagyobb probléma...

Spanyolország

A spanyol drónszabályozások szerencsére messze nem vészesek. Egészen 120 méteres magasságig emelkedhetünk fel a gépünkkel, valamint annak mindig látótávban kell lennie, ergo 500 méternél távolabb nem lehet tőlünk. FPV repülésekre abban az esetben van lehetőség, ha egy második személy közvetlenül szemmel tartja a drónt, miközben a pilóta közelében van.

Biztosítást csak akkor kell kötnünk a kis repülőnkre, amennyiben kereskedelmi célzattal látogatunk ki. Hogy, hogy nem, csak és kizárólag a nappali időszakban reptethetünk, kivéve ha két kilogrammnál kevesebbet nyom a kicsike, merthogy ez esetben akár éjszaka is drónozhatunk, feltéve, ha 50 méternél magasabbra nem szállunk vele.

Barcelona az égből is gyönyörű!

Barcelona az égből is gyönyörű!


Természetesen a reptereket megkörnyékezni itt sem szerencsés dolog, lévén a spanyol törvények kimondják, hogy 8 kilométeres távolságban nem szabad megközelíteni a helyi repülőtereket, viszont amennyiben látótávon túli drónozásra készülünk, akkor ez az érték 15 kilométerre emelkedik. Ezenfelül minden épülettől tartanunk kell a 150 méteres távot, valamint a repülésünkhöz nem tartozó egyének 50 méterre elkerülendőek.

Nemzeti parkok körül történő drónozáshoz elengedhetetlen az AESA engedélye, melyet a honlapjukról lehet kérvényezni, hovatovább a repüléstilalmi zónákban való repülés sem lehetetlen, ehhez a Spanyol Védelmi Minisztérium engedélye kell - ennek feldolgozási ideje körülbelül egy hetet vesz igénybe. Fontos tudni azonban, hogy a helyi hatóságok saját bejáratú szabályozásokkal rendelkezhetnek, így érdemes megérdeklődni az illetékeseknél, mit szabad és mit nem.

Franciaország

Nem ördögtől való gondolat, hogy nyaralásunk célját Franciaország képezze, azonban itt már meg fog gyűlni a bajunk a drónozással. Kapásból minden 800 grammnál nehezebb készüléket regisztrálni kell az AlphaTango nevezetű portálon, ahonnan aztán kapunk egy regisztrációs számot, melyet applikálni kell a gépünkre, természetesen úgy, hogy látható legyen (30 centiméterről is olvashatónak kell lennie). Továbbá egy ellenőrzés során a pilóta köteles felmutatni valamiféle bizonyítékot a regisztráció kapcsán.

Trükkös az éjszakai drónozáshoz engedélyt kérni Franciaországban, ellenben minden belefektetett percet megér

Trükkös az éjszakai drónozáshoz engedélyt kérni Franciaországban, ellenben minden belefektetett percet megér


Minden esetben látótávban kell maradnia a drónnak, kivéve ha egy második személy szemmel tartja a gépet. Az éjszakai repülés fifikás, merthogy alapjáraton tiltva van, ám a helyi hatóságoktól egy különleges engedéllyel máris megnyílnak a kapuk. A repterek és a tömegek messze elkerülendőek, illetve a magántelkeket sem ajánlott megkörnyékezni, kivéve persze, ha engedélyt kaptunk a drónozásra a tulajdonostól. A katonai létesítmények, börtönök, atomerőművek, történelmi műemlékek és a nemzeti parkok körüli repülést is tiltják a francia törvények, de az egyszerűség kedvéért EZEN a portálon megleshetitek a térképet, ahol részletesen le van bontva, hol és mit szabad.

A folyamatban lévő tüzek, a baleseti zónák vagy a segélyhívó szolgálatok körüli drónozás sem engedélyezett, így érdemes ezekre is tekintettel lenni. Egyébiránt ha ezeket tudomásul vettük, akkor még érdemes hozzácsapni az információt, miszerint legfeljebb 150 méteres magasságig emelkedhetünk a drónnal, illetve a 100 méternél magasabb tárgyak és épületek felett maximum 50 méterig emelkedhetünk.

Bulgária

Ha a nyaralási tervek Bulgáriába kalauzolnának el minket, akkor jó tudni előre, hogy nem egy gyerekjáték az ottani drónozás megszervezése. A szóban forgó ország ugyanis jelenleg híján van mindenféle drónszabályozásnak, így az egyetlen módja, hogy engedélyt kapjunk a reptetéshez, a bolgár repülési hatóságon keresztül vezet. Egy levél formájában kell kérvényeznünk az engedélyt, legalább nyolc nappal a repülés előtt - a levélhez ITT találtok egy mintát, hogy mégis hogyan érdemes megírni.

Bulgária jelenleg híján van a hivatalos drónszabályozásnak, így nem egyszerű a repülés leegyeztetése

Bulgária jelenleg híján van a hivatalos drónszabályozásnak, így nem egyszerű a repülés leegyeztetése


Tartalmaznia kell a tevékenységünk mivoltát, a helyszínt/helyszíneket, a repülésre kitűzött dátumot, sőt még órától óráig is le kell bontani a tervezetet. Ezenfelül egy felelős személyt is meg kell jelölni, hozzá pedig egy közvetlen mobil elérhetőséget is bele kell írnunk a kérvénybe.

Amennyiben megkaptuk az engedélyt, be kell azt szkennelnünk, majd az eredeti kérvény társaságában el kell küldenünk azt emailben az amc@bulatsa.com email címre, avagy a +359 2 945 91 80 faxszámra. Amint ezt felülvizsgálják, kapunk egy értesítőt, megspékelve a további részletekkel. További információkért érdemes ellátogatni a BULATSA oldalára!

Jövőre már várhatóan könnyebb dolgunk lesz...
egységes európai dróntörvény, most még minden országban más-más szabályozás van érvényben. Ezért összegyűjtöttük nektek a legkedveltebb, magyarok által nyaralásra felkeresett országok úticéljainak drónszabályait, íme! '>
7 hozzászólás

Direktor

5 éve, 3 hónapja

Nagyon nagy köszönet ezért a cikkért, óriási segítség!

válasz erre

Bandita

5 éve, 3 hónapja és 1 napja

Hát bizony, nagy szívás még sok helyen a repülés ha hivatalosan akarjuk csinálni. Óriási segítség a cikk, köszönjük!

válasz erre

Levente

5 éve, 3 hónapja és 3 napja

Bakker milyen bonyolult még mindenhol a drónozás! szomorú smiley Kivéve olasz. mosolygó smiley

válasz erre

rami89

5 éve, 3 hónapja és 5 napja

Hiánypótló összefoglaló, köszönjük!

válasz erre

Vidoros

5 éve, 3 hónapja és 5 napja

De jó cikk ez, végre egy olyan összefoglaló, amiben minden részlet benne van! mosolygó smiley Respect srácok.

válasz erre

Újfiú

5 éve, 3 hónapja és 5 napja

Kiváló anyag, köszönet! mosolygó smiley

válasz erre

zender

5 éve, 3 hónapja és 6 napja

Örök hála ezért a cikkért!

válasz erre