1. A vállalatokat képviselő arcok hiánya
Nagyon érdekes jelenség volt megfigyelni, hogy amikor megírtuk a DJI megszületéséről szóló összefoglaló cikkünket, akkor megannyi megjegyzést kaptunk ahhoz kapcsolódóan, hogy nem is tudták, hogy ez az egész cég valójában egy konkrét ember szerelemgyermeke, ami időközben kinőtte magát. Itt már érezhettük, hogy mi a gond...
Merthogy hiába épül Frank Wang személye köré a komplett társaság, mégsem ismeri szinte senki a nevét a laikusok körében. Oké, ott volt Romeo Durscher és Brendan Schulman, akiket néha-néha a cég arcaként lehetett betudni, viszont sosem volt egy konkrét figura, akihez lehetett kötni a dolgokat.
2. A nagyszabású eventek teljes hiánya
Ezen témacím nyomán valószínűleg már sokan felhördültek, hogy "dehát ott a CES meg a többi drónos expó!!", azonban itt nem feltétlenül erre a megközelítésre gondolunk. A cégek rendszeresen tartanak termékbemutatókat, amikor megvillantják egy újdonságukat, viszont ez mindig kimerül egy trailer megvillantásában.
Márpedig a mobilos szféra tökéletes példa arra, hogy hogyan kell lebonyolítani egy ilyet. Akárcsak egy Apple Keynote-ot vagy egy Samsung Unpacked eseményt is felemlegethetnénk tökéletes példaként, amikor kisétálnak szépen a cég szakijai, vezetői, és szépen eseményjelleget körítenek az újdonságok köré.
3. A nem létező verseny
A DJI egyértelműen ellaposodott az utóbbi években, hiszen már alig-alig ugrik meg a drónerek pulzusa egy új drónjuk kapcsán, hiába próbálkoznak. Ennek az oka egyszerű: elkényelmesedtek a megdönthetetlen pozíciójukban. Hobbidrónok közegben nem igazán van vetélytársuk, éppen ezért nem is törik magukat.
Bár a Skydio és az Autel sokáig úgy tűnt, hogy végre egy izgalmas versenyt alakíthatnak ki a DJI számára, de aztán ezek is totálisan eltűntek, és szinte alig-alig hallunk róluk érdemlegeset. Ez viszont tökéletesen megöli a motivációt, és a cégeknek nemes egyszerűséggel nem érdeke, hogy folyamatosan innováljanak és hajtsanak.
4. Az a bizonyos nagy "bumm" még várat magára
Lehet akármit mondani az Apple-re, lehet utálni a cég üzletpolitikáját, lehet rajongani értük, teljesen mindegy, mert egy valami megkérdőjelezhetetlen: 2007-ben, amikor Steve Jobs megmutatat a világnak az iPhone-t, mindenki álla leesett. Egy forradalmi pillanat volt, ami egy csapásra megváltoztatta nemcsak az okostelefonos szférát, de mindenki érezte, hogy ez sokkal több egy szimpla ipari momentumnál.
Ez volt az a pillanat, ahol már nemcsak szimplán egy új okostelefon bemutatójáról beszélhettünk, hanem mindenkit megcsapott annak a szele, hogy bizony itt egy olyan esemény szemtanúi voltunk, ami örökre megváltoztatja az életünket. És így is lett: az érintőképernyős okostelefonok az életünk részévé váltak - és ebben kardinális szerepet játszott a forradalmi kütyü.
5. Nagyobb marketing a cégeknek
Igen, tudjuk, hogy most mire gondolsz, és valamilyen szinten meg is értjük: mégis hogy lehet azt feltételezni, hogy nem elég nagy a cégek marketingje, miközben milliókat kaszálnak egy-egy drón eladásaiból? Nos, ez tény, azonban mivel egy fiatal ágazatról van szó, így két részre kell szednünk a "marketinget", mint fogalom.
Egyrészt valóban ott van, hogy a termékeket miként reklámozzák és adjak el, viszont egy olyan jelentést is hordoz, hogy a társaságoknak jóval nagyobb hírverést kell csapniuk maguk körül. Kevés információt csepegtetnek, nem kommunikálnak a közönséggel, így viszont sosem lehet szélesebb körben megszólítani a laikusokat.
Ezek lennének tehát a mi meglátásaink azzal kapcsolatosan, hogy miféle módokon kezdhetne el hajazni a drónipar arra a mobilos szegmensre, melytől jócskán tud mit tanulni. Tény, nem 1-2 éven belül kell fellendülnie egy ilyen fiatal ágazatnak, azonban apró lépésekkel kell megkezdeni a folyamatot, különben sosem fogunk kilábalni a mostani helyzetből. És mint drón-rajongók, kifejezetten fájdalmas látni, hogy mennyire alap dolgokon csúszik el sokszor az iparág.