5 dolog, amit eltanulhatna a drónipar a mobilos szférától

2021. szeptember 11.
183.8791
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
WickedSick profilja, adatai
WickedSick
Nagyon sok szempontból összehasonlítható a drónipar a telefonos iparral. Az egy dolog, hogy mind a kettő a tech szektorban működik, azonban ettől függetlenül annyi aspektus akad, amelyben bár lehet hasonlítgatni a két ágazatot, mégis kardinális különbségek vannak. Nyilván az okok nem véletlenek, azonban nagyon sokakban merül fel a kérdés, hogy "miért ilyen lassú a drónipar fejlődése?!", és közben ujjal mutogatnak a mobilos iparra, miszerint az mostanra már hol tart. Most összeszedjük azokat a pontokat, amikben a drónipar igazán hajazhatna a mobilos iparra!
 


1. A vállalatokat képviselő arcok hiánya

Nagyon érdekes jelenség volt megfigyelni, hogy amikor megírtuk a DJI megszületéséről szóló összefoglaló cikkünket, akkor megannyi megjegyzést kaptunk ahhoz kapcsolódóan, hogy nem is tudták, hogy ez az egész cég valójában egy konkrét ember szerelemgyermeke, ami időközben kinőtte magát. Itt már érezhettük, hogy mi a gond...

Merthogy hiába épül Frank Wang személye köré a komplett társaság, mégsem ismeri szinte senki a nevét a laikusok körében. Oké, ott volt Romeo Durscher és Brendan Schulman, akiket néha-néha a cég arcaként lehetett betudni, viszont sosem volt egy konkrét figura, akihez lehetett kötni a dolgokat.

5 dolog, amit eltanulhatna a drónipar a mobilos szférától - 2. kép

És ez mindegyik drónos cégről elmondható: egyiknek sincsen egy olyan karaktere, akivel lehet azonosítani. Pedig gondoljunk csak bele, hogy mennyire fontos ez például az Apple-nél Tim Cook vagy a megboldogult Steve Jobs személyében, vagy a múltba repülve a Microsoft esetében Bill Gates-re is gondolhatunk.

2. A nagyszabású eventek teljes hiánya

Ezen témacím nyomán valószínűleg már sokan felhördültek, hogy "dehát ott a CES meg a többi drónos expó!!", azonban itt nem feltétlenül erre a megközelítésre gondolunk. A cégek rendszeresen tartanak termékbemutatókat, amikor megvillantják egy újdonságukat, viszont ez mindig kimerül egy trailer megvillantásában.

Márpedig a mobilos szféra tökéletes példa arra, hogy hogyan kell lebonyolítani egy ilyet. Akárcsak egy Apple Keynote-ot vagy egy Samsung Unpacked eseményt is felemlegethetnénk tökéletes példaként, amikor kisétálnak szépen a cég szakijai, vezetői, és szépen eseményjelleget körítenek az újdonságok köré.

5 dolog, amit eltanulhatna a drónipar a mobilos szférától - 3. kép

Akármennyire is mókás és irónikus, de pont hogy a Hubsan csinálta jól: bár a Zino Mini Pro drón prezentációja konkrétan katasztrófába fulladt, mégis az egy tökéletes példa volt arra, hogy ezt lehet így is. Nem kell megelégedni egy videóval, szépen egy eseményt lehet kialakítani az újdonság köré, és igen - akár egy termék köré is, nem kell konkrét lineupot bemutatni.

3. A nem létező verseny

A DJI egyértelműen ellaposodott az utóbbi években, hiszen már alig-alig ugrik meg a drónerek pulzusa egy új drónjuk kapcsán, hiába próbálkoznak. Ennek az oka egyszerű: elkényelmesedtek a megdönthetetlen pozíciójukban. Hobbidrónok közegben nem igazán van vetélytársuk, éppen ezért nem is törik magukat.

Bár a Skydio és az Autel sokáig úgy tűnt, hogy végre egy izgalmas versenyt alakíthatnak ki a DJI számára, de aztán ezek is totálisan eltűntek, és szinte alig-alig hallunk róluk érdemlegeset. Ez viszont tökéletesen megöli a motivációt, és a cégeknek nemes egyszerűséggel nem érdeke, hogy folyamatosan innováljanak és hajtsanak.

5 dolog, amit eltanulhatna a drónipar a mobilos szférától - 4. kép

Mindeközben elég csak a mobilos szférára tekinteni, ahol a gyártók egymásra licitálnak rá, és még a kisebb szereplők is néha olyat tudnak mutatni, aminek a nyomán a nagy kutyák is elégedetten csettinthetnek. Nagyon kéne a versenyhelyzet itt is, de sajnos évek óta nem mozdulunk semerre az állóvízből...

4. Az a bizonyos nagy "bumm" még várat magára

Lehet akármit mondani az Apple-re, lehet utálni a cég üzletpolitikáját, lehet rajongani értük, teljesen mindegy, mert egy valami megkérdőjelezhetetlen: 2007-ben, amikor Steve Jobs megmutatat a világnak az iPhone-t, mindenki álla leesett. Egy forradalmi pillanat volt, ami egy csapásra megváltoztatta nemcsak az okostelefonos szférát, de mindenki érezte, hogy ez sokkal több egy szimpla ipari momentumnál.

Ez volt az a pillanat, ahol már nemcsak szimplán egy új okostelefon bemutatójáról beszélhettünk, hanem mindenkit megcsapott annak a szele, hogy bizony itt egy olyan esemény szemtanúi voltunk, ami örökre megváltoztatja az életünket. És így is lett: az érintőképernyős okostelefonok az életünk részévé váltak - és ebben kardinális szerepet játszott a forradalmi kütyü.

5 dolog, amit eltanulhatna a drónipar a mobilos szférától - 5. kép

Akárhogy is nézzük, a dróniparnál is elkél majd az a pillanat, egy olyan leleplezés, bemutató, hardver, ami az egész világra kihat. Hiába nem drónpilóta az ember, hiába laikus, mindenkit meg kell szólítania annak a bizonyos nagy "bumm"-nak. Máskülönben továbbra is nagyon zártnak fog érződni ez az ipar, és nem fogunk továbbra sem kimászni a jelenlegi állapotból...

5. Nagyobb marketing a cégeknek

Igen, tudjuk, hogy most mire gondolsz, és valamilyen szinten meg is értjük: mégis hogy lehet azt feltételezni, hogy nem elég nagy a cégek marketingje, miközben milliókat kaszálnak egy-egy drón eladásaiból? Nos, ez tény, azonban mivel egy fiatal ágazatról van szó, így két részre kell szednünk a "marketinget", mint fogalom.

Egyrészt valóban ott van, hogy a termékeket miként reklámozzák és adjak el, viszont egy olyan jelentést is hordoz, hogy a társaságoknak jóval nagyobb hírverést kell csapniuk maguk körül. Kevés információt csepegtetnek, nem kommunikálnak a közönséggel, így viszont sosem lehet szélesebb körben megszólítani a laikusokat.

5 dolog, amit eltanulhatna a drónipar a mobilos szférától - 6. kép

Akár mesterségesen generált hírverések is szóba jöhetnek, viszont így, hogy konkrétan jut minden harmadik hónapra egy darab Autel hír, a DJI esetében havonta kétszer hallunk bármit is, a Skydio meg néha bekukucskál az ablakon, hogy "hé, mi is itt vagyunk" - nos maradjunk annyiban, hogy a mobilos szféra folyamatos kommunikációját jó lenne, ha itt is tetten érnénk.

Ezek lennének tehát a mi meglátásaink azzal kapcsolatosan, hogy miféle módokon kezdhetne el hajazni a drónipar arra a mobilos szegmensre, melytől jócskán tud mit tanulni. Tény, nem 1-2 éven belül kell fellendülnie egy ilyen fiatal ágazatnak, azonban apró lépésekkel kell megkezdeni a folyamatot, különben sosem fogunk kilábalni a mostani helyzetből. És mint drón-rajongók, kifejezetten fájdalmas látni, hogy mennyire alap dolgokon csúszik el sokszor az iparág.
4 hozzászólás

rami89

4 éve, 1 hónapja és 8 napja

Szerintem az egyéb fejlesztésekben is szerepet kéne vállalniuk, infrastruktóra ilyesmi. Mint a mobilos cégek az 5G fejlesztésében például.

válasz erre

Chuck

4 éve, 1 hónapja és 10 napja

Ami viszont közös bennük: egyikük sem tud aksit fejleszteni. röhögő smiley

válasz erre

Levente

4 éve, 1 hónapja és 12 napja

Tulajdonképpen tényleg, semmi komoly nincs, nagy rendezvények ilyesmi. Fura, eddig fel sem tűnt igazán.

válasz erre

Ronalddo

4 éve, 1 hónapja és 12 napja

Amíg itt vannak ilyen oldalak, mint ez is, addig szerencsére tudunk tájékozódni. Én inkább a fejlesztéseket pörgetném meg, mert gyakorlatilag nulla az innováció...

válasz erre