Meglepő módon az az eset, amikor ténylegesen sokak figyelmét felkeltették a kis repcsik, pont egy filmhez kapcsolódó reklámkampány volt, amikor is a Star Trek - Sötétségben marketing-hadjáratát egy nem mindennapi akcióval bikázták be.
Az alkotás mögött álló forgalmazó, a Paramount Pictures úgy határozott, hogy London felett világító drónokkal fogja kirajzolni a Star Trek logót, ráadásul ez a megmozdulás egybecsengett a WWF által szervezett A Föld órája eseménnyel, amivel a nélkülözhető fényforrások kikapcsolására hívják fel a figyelmet a környezetvédelem érdekében.
Általában ha marketingben történő drónos használatról van szó, akkor effektíve drón által rögzített képsorokra asszociál az ember, holott az iménti példánk jól mutatja, hogy nem feltétlenül csak videórögzítéses reklámra alkalmasak a kis gépek. A történésről és a mögötte meghúzódó folyamatról még egy rövidke videó is van:
allow="autoplay; encrypted-media" allowfullscreen>
Másik oldala a drónos reklámozásnak, amikor egy géppel valamiféle hirdetőtáblát lőnek fel az égbe. A DroneCast például olyan készülékekkel látja el az ügyfeleit, amik képesek felvinni az égbe a hirdetést, amit aztán vagy egy gyakorlott pilóta irányít, vagy előre beprogramozzák a repülési útját. Tavaly New Jerseyben a BeachGlow koncerten például a közönség filmezése közben fénypálcákat és pólókat szórtak a tömegbe, ergo személyre szabott reklámokat is vállalnak.
Fentebbi példáink talán jól mutatják, mennyire is hasznosak a drónok, ha reklámról van szó, azonban Neal Burns marketing-szakértő gondolatai mindenképp aranyat érnek ebben a témában, ő ugyanis úgy véli, hogy amennyire effektív ez a megoldás, elképesztően rizikós is. Elég egy hiba, egyetlen egy eset, amikor lezuhan a drón, ami balesetet okoz, azzal pedig akár az egész ipar föld alá kerülhet.
Ne feledjük az esetet, amikor Svájcban a drónos kiszállításokat azért függesztették fel, mert gyerekek körül zuhant le egy csomagkihordó, és konkrétan most nem is tudni, mikor indul újra a szolgáltatás működése - ha egyáltalán még újraindul. Minden friss megoldás esetében nagyon szigorúak a biztonsági óvintézkedések, így ez annyira nem meglepő.
Ettől függetlenül kétségtelen, hogy óriási jövője van a drónoknak a reklámvilágban, hiszen költséghatékonyan tudna óriási figyelemre szert tenni ezzel az ügyfelek, arról meg már nem is beszélve, hogy mennyire gyorsan összehozható egy ilyen kampány.
Egy kisebb drónnal is simán fel lehet küldeni egy-egy hirdetést a levegőbe
Hiszen lényegében mi kell hozzá? Ha egy teljesen alap hirdetésről beszélünk, akkor elég hozzá egy drón, egy óriási zászló/tábla, amin a reklám témája áll, egy engedély, és máris mehet a menet. Ezzel a megoldással olcsón lehet elérni potenciálisan rengeteg embert, és nem kell óriási pénzeket letenni az asztalra, hogy esetlegesen egy újságban, egy weboldalon vagy netán a tévében bukkanjon fel a hirdetésünk, arról meg már nem is beszélve, hogy ellentétben mondjuk egy útszéli plakáttal, ezt akár egy komplett városon át is végig lehet vinni.
Természetesen itt most a kisebb hirdetésekről van szó, amiket az általunk is imádott hobbidrónok cipelnek, viszont nem szokatlan jelenség, hogy nagyobb hirdetéseket nagyméretű gépekkel visznek körbe, például akár hőlégballonszerű megoldással.
A drónokkal való reklámozásnak továbbá még az is hátulütője lehet, hogy a legtöbb kis repcsin akad valamiféle kamera, ami pedig sokaknál kiveri a biztosítékot, ugyebár a magánélet potenciális megsértése miatt. Sosem tudni, mikor rögzít éppen a drón, ami miatt sokan alapból viszolyognak az ilyen jellegű megoldásoktól, bár ez a drónozás általános rákfenéje, és egyelőre nem is látni, hogy erre mikor születik olyan megoldás, ami mindenkinek isten igazán megfelel.
Hogy mekkora jövője van ennek a piacnak, az nem is kérdéses, hiszen bár nem olyan elképesztő ütemben fejlődik, mint a drónozás más ágazatai (éppen ezért nem hallani erről olyan sokat a médiában), de már évek óta egyre többet és többet alkalmazzák ezt a megoldást, értelemszerűen külföldön.
A nagyobb reklámokat nagyobb drónok intézik
Legfőképp a DroneCast az egyik éllovasa ennek az egésznek, lévén rendszeresen teljesítenek az ügyfelek számára ilyen jellegű megrendeléseket, ahogyan az imént említettük, akár specializált kéréseket is, azonban megannyi más vállalat is élt már ezzel, például az Uber is többek között.
Továbbá az is eme megoldás mellett szól, hogy fejlődő világunkban szinte minden területen igénye van az embereknek az újfajta megoldásokra, és ha a szívünkre tesszük a kezünket, és utánagondolunk, jóval izgalmasabb egy folyamatosan az égben cikázó hirdetés, mint mondjuk egy buszmegállóban kiplakátolt reklám.
Bár ehhez hozzátartozik, hogy nyilván a kettő mást célt szolgál. Ahogyan egy óriásplakát is inkább látványosságnak minősül, úgy a drónos hirdetés is, viszont ez jóval figyelemfelhívóbb a dinamikus mozgása miatt. Mindeközben egy buszmegállóban lévő plakát is tökéletes lehet, hiszen a várakozó személy szívesen olvassa el rendszerint a nagyobb szöveggel rendelkező kis hirdetéseket is, éppen ezért nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy a reklámozás ezen szegmensét felváltanák a drónok.
Ugyanitt megemlítendőek még a fényshow-k is, amik bár nem egy klasszikus hirdetésnek minősülnek, de reklámnak mindenképp. Az Intel gyakorlatilag rendszert csinál ebből, és általában meg is van az eredménye, mert óriási sajtóvisszhangja van a fényshow-s megmozdulásaiknak, tehát reputációépítés szempontjából sem elhanyagolandó tényezőek a kis masinák.
A buszmegállóban lévő plakátokat nem váltják ki a drónos hirdetések
Végül, de nem utolsó sorban, nem szabad megfeledkezni a drónos videózásról sem reklámokhoz. Egy-egy légisnittel gyönyörű jeleneteket tudunk összehozni, amivel roppant mód megdobhatjuk a reklámfilm ázsióját, azonban talán senkinek nem újdonság, hogy milyen frenetikus képsorokat lehet lőni drónokkal.
Van egy olyan érzésünk, hogy az elkövetkezendő években már nemcsak a szállítás és a mezőgazdaság lesz mindennapos a sajtóban, hanem bizony erről a metodikáról is egyre többet és többet fognak cikkezni.
Nem szabad elfeledni, hogy maga a drónozás még mindig gyerekcipőben jár, ergo fokozatosan épülnek ki a hozzákapcsolódó ágazatok, és mi ezeknek vagyunk jelenleg a szemtanúi. Valljuk be, van ennek egy romantikája.