Akadnak témák a drónvilágból, amiket egész egyszerűen azért nehéz megfogni, mert érvényesül rájuk a legjellemzőbb elv, mégpedig hogy egyaránt vannak felelőtlen pilóták, valamint óvatos, megfontolt drónerek is. Ebből fakadóan nem könnyű arról értekezni, hogy egy drón miként árthat a madárkáknak, merthogy alapvetően minden a pilóta tapasztalatától és habitusától függ, így elkerülhetetlen, hogy szélsőségekben gondolkozzunk eme téma körbejárásánál.
Egy gyakorlottabb pilóta nagy valószínűséggel nem fog nekiállni olyan amatőr hibákat elkövetni, amivel olyan potenciális veszélyhelyzeteket teremthet, amikkel kockáztatja a madarak egészségét, így ezt érdemes észben tartani az alábbiak során.
Miként okozhat kárt egy drón a madarakban?
Eme mondat hallatán talán minden olvasónk kapásból a közvetlen, szemtől szembeni ütközetre asszociál, amikor is a természet és a technológia összecsap, avagy ha jobban tetszik - egy madár frontális támadást mér egy drónra. Tökéletes példa erre az az idei, januári eset, amikor is Hongkongban szembeszállt egy sas egy DJI Mavic Airrel, ahol végül előbbi győzedelmeskedett. Bár rásüthetnénk az esetre, hogy a madár kezdeményezte a harcot, ki kell emelni, hogy ebben az esetben is képes a masina kárt tenni az ellenfelében (akarva-akaratlanul).
A madárfészkek megzavarása visszafordíthatatlan károkat tud okozni
Plusz ugyebár fontos adalék, hogy megannyi helyen éppen ezért van repüléstilalmi zóna elrendelve, mivelhogy a vadvilág előszeretettel védi meg élőhelyét a betolakodóktól, a propellerek viszont könnyedén kárt tehetnek benne. Továbbá a madárfészkek körüli repülés sem egy olyan cselekedet, amit majd az élőlények tolerálni fognak, lévén egy ilyen szituációra vagy támadással, vagy meneküléssel fog reagálni - mindkettő esetében máris megzavarásról beszélhetünk.
Fontos még, hogy amikor egy madár a tápanyag-felhalmozási szezonban van, és esetlegesen egy drón megzavarja eme műveletben, azzal könnyen meglehet, hogy többé nem tér vissza egy roppant bőséges tápanyag-forráshoz, ami hosszútávon akár a populációt is megritkíthatja, "köszönhetően" a kismadarak élelmezésének elhanyagolásának. Ugyanez szintén elmondható a párzási időszakról is, amikor is a madarak előszeretettel gyülekeznek egy konkrét helyen, ahol igyekeznek megtalálni párjukat, ám elég egyszer megzavarni őket, és többet nem térnek oda vissza. Ezzel a legsúlyosabb probléma, hogy akár generációk is eltelhetnek, mire ismét találnak egy általuk biztonságosnak vélt helyet erre a célra.
A madarak párzásául szolgáló helyek megbolygatásával akár több generációnyi problémát is okozhat egy drón
Végül, de nem utolsó sorban, említést kell tennünk a szimpla ütközésekről is, amikor is egy madár és egy drón a levegőben találkozik. Ebben az esetben eltekinthetünk a szélsőségektől, hiszen előfordulhat, hogy még egy tapasztalt, óvatos pilótát is váratlanul ér egy arra száguldozó madár jelenléte, és képtelen elkerülni az ütközést. Így a végére ideszúrnánk, hogy egyelőre szerencsére (és remélhetőleg ez így is marad) nincs rögzített eset arról, hogy egy drón miatt halálozott volna el egy madár.
A pozitív oldal, avagy a drónok segíteni is tudnak a madarakon!
Most, hogy letudtuk a dolog oroszlán-, egyben súlyosabb részét, térjünk rá a jóval vidámabb területre, azaz hogy miképp vethetőek be a drónok a madarak megsegítésére. Mint azt korábban elhintettük, közel repülni egy fészekhez távolról sem ajánlott, azonban a FirstEnergy névre hallgató cég úgy alkalmazza a kis gépeket, hogy gyakorlatilag tisztes távolságból figyelik meg, hogy a Pennsylvania városának vezetékein laknak-e esetlegesen madárkák, és ha igen, akkor természetvédőket küldenek fel értük. Ők inkubálják a bennük található tojásokat, hogy aztán biztonságos élőhelyre szállítsák azokat.
Konkrét példa gyanánt a kakapó madárfajról is fontos beszámolni, ami szintén egy olyan hír volt, amire a komplett sajtó felkapta a fejét. Lényegében egy repülni képtelen fajról van szó, amiből mindössze 147 példány maradt, azonban az Új-zélandi védelmi minisztérium közbenjárásával szépen lassan duzzadni kezdett a populáció, miután a különböző szigeteken élő hím és nőstények között végezték a hímivarsejtek szállítását a mesterséges megtermékenyítéshez. Az addig órákat is felemésztő folyamat egy DJI Mavic Airrel leredukálódott összesen 10 percre!
A kakapó faj megmentése egy igazi sikersztoriként könyvelhető el
Több ízben is beszámolhattunk már olyan esetekről, amikor valamilyen állatfaj populációját számolták meg drónnal, elég csak például a koala- és a fókaszámlálásra gondolni, azonban madaraknál is előszeretettel vetik be ezt a technológiát, lévén elszigetelt területeken is sokkal könnyebbé válik a népességszámlálás. Az meg már csak hab a tortán, hogy sokkal pontosabb adatot képesek ezen módon rögzíteni, mint egyébként.
Amikor a reptér és a drón szavakat egy mondatban olvassuk/halljuk, nem feltétlenül a legrózsásabb dolgokra asszociálunk, márpedig pozitív hozománya is lehet egy drónnak ebben a kontextusban. Egy drónnal ugyanis meg lehet figyelni, hogy egy adott repülési útvonalnál mennyire jellemzőek a madárfalkák, majd egy kis adatgyűjtést követően segédkezhetnek, hogy miként tudják őket távoltartani a forgalmas útszakaszoktól.
Hihetetlen, de még a reptereken is segítheti a madárvilágot egy drón
Biztonságos, megfontolt és óvatos kezeléssel meg lehet figyelni a drónok fészkeit és élőhelyeit, a kulcsszó azonban itt a felelősségteljes vezérlés. Infrakamerák segítségével leegyszerűsödik ezeknek a tényezőknek az észrevétele, merthogy jókora távolságból tudnak róluk adatot gyűjteni, zavartalanul.
Végezetül pedig az orvvadászok ellen is bevetik a drónokat, merthogy a madárra vadászó egyének monitorozására tökéletesen alkalmas egy-egy drón, ebből kifolyólag a veszélyeztetett fajok védelme egy szinttel magasabbra tud lépni.
Mit tartogat a jövő?
Végigvettük a pozitív és árnyoldalait egyaránt ennek a kérdéskörnek, így rácsavarodhatunk arra, hogy miképp képzelhető el a drónok jelentőségének jövője a madárvilág szempontjából. Nem kizárt, hogy hamarosan megjelenhetnek azok a drónmodellek, amik jóval biztonságosabbak, ha úgy tetszik "madárbarátabbak" a mostani megoldásoknál, például veszélytelenebb, könnyebb, de ugyanannyira hatásos propellerek formájában, amik akkor sem tesznek kárt bennük, ha frontálisan érintkeznek. Emellé még hozzájön az is, hogy a propellerek védhetőek különféle borításokkal, hogy még véletlenül se legyen ebből probléma.
A jóval okosabb, fejlettebb drónok formájában is elképzelhető a következő szint e téren. Láttunk már példát olyan drónra, ami szinte fénysebességgel kerüli ki a felé repülő tereptárgyakat, ez pedig sokat segíthetne a madarak kérdésében is, hiszen az ütközések így elkerülhetővé válhatnak.
Egy nap eljuthatunk oda, amikor a drónok madárbarát tulajdonságokkal fognak bírni
Különösen fajsúlyos szerepet kell kapjanak a törvények, mert bár jelenleg is óvva vannak a madarak, további intézkedések nem ártanának, amik a kis szárnyasok védelmét célozzák, de jelenleg az sem egy rossz kezdet, hogy rengeteg nemzeti parkban ki vannak tiltva a drónok, ahol akár madarak tanyázhatnak.
Engedelmetekkel a végére hagytuk azt a pontot, amivel egy kicsit kvázi keretes szerkezetbe is foglaljuk az egész cikket, lévén az írás elején felmerülő témakörhöz kapcsolható zárómondatokkal fejeznénk be eme anyagot. A drónipar megannyi ágazatára rá lehet sütni ezt, viszont itt talán még inkább hangsúlyos, hogy igyekezzünk elkerülni a felelőtlen drónozást. Semmiképp ne közelítsünk meg repüléstilalmi zónákat, a fentebb sorolt veszélyforrásokat maximális erőbedobással próbáljuk meg mellőzni, és tegyünk meg mindent, hogy megóvjuk szárnyas élőlény-társainkat a bolygónkon.