Az első 8K kamerás hobbi drón
Az Autel 2 kiszivárgása nyomán kiderült, hogy januárban várható a készülék bejelentése, amely azzal a különleges tulajdonságával hívja fel magára a figyelmet, hogy ez lesz az első hobbi drón, amelyen ott feszít a 8K kamera. Már egy szimpla megszellőztetés óriási port kavart a drónos közösségben, és bizony minket is elég alaposan elgondolkodtatott annak kapcsán, hogy szükség van-e rá, és hogy milyen potenciális előnyei lehetnek egy 8K-s kamerának, amiről aztán írtunk egy bővebb cikket.
Alapjaiban rengetheti meg a drónipart a 8K kamerás Autel 2
Mivel nagy valószínűséggel ezzel nyitjuk a 2020-as évet (ha csak nem halasztják a tervezett premiert), így minden okunk megvan rá, hogy teljes mértékben fel legyünk lelkesülve. Persze végül minden azon fog múlni, hogy milyen árazással dobják piacra a drónt, na meg persze hogy maga a repülő milyen specifikációkkal fog operálni, merthogy önmagában a 8K-s kamera nem lesz elég, ha a gép, amin fityeg, minőségtelen. Szerencsére az Autel nem erről híres.
DJI Mavic 3 megjelenése
A DJI idén mindössze egy friss készülékkel képviseltette magát a piacon, a kissé megosztó Mavic Minivel. Megosztó mivolta nem abból fakad, hogy esetlegesen vacak drónt dobott volna piacra a DJI, sőt. Roppant színvonalas termék lett a Mavic Mini, csak éppenséggel sokak igényét nem szolgálja ki, mivelhogy inkább tudható be egy belépő kategóriájú, ugyanakkor teljes értékű masinának, amivel korábban még nem rendelkezett a kérdéses gyártó. Persze itt fel lehetne hozni a Tellót, de az kissé távol van attól, hogy komoly drónnak lehessen nevezni.
A Mavic Mini után nem bánnánk, ha jönne egy Mavic 3 is
Pár hónapja merült fel viszont a Mavic 3 pletyka szintjén, hogy 2020 januárjában már meg is jelenik. Mivel nem biztos a forrás, ezért benne van a pakliban, hogy nem lesz belőle végül semmi, azonban nem mehetünk el szó nélkül amellett sem, hogy most már azt a réteget is ki kell szolgálnia a kínai vállalatnak, akik már nem belépő szintű repcsikkel szeretnének foglalkozni, hanem egy fokkal komolyabb ligába lépnének. A Mavic 3 tökéletes lenne erre.
Fejlesztett DJI drónok
Megint csak a pletykák területén mozgunk, viszont az idei év során szintén felmerült, hogy esetlegesen fejlesztett iterációkat dobna piacra a DJI a drónjaiból. Első körben csak a Mavic 2 Pro+ és egy potenciális Mavic 2 Zoom+ került szóba, majd tovább göngyölítették ezt a szálat a Phantom 4 Pro V2.0+ megszellőztetésével. Előbbi kettőt 2020 januárjának végére pletykálták, ami azért érdekes, mert ez máris ütné a Mavic 3 premierjét, úgyhogy a kettő közül az egyik egészen biztosan vagy nem fog megvalósulni, vagy csak halasztják a debütálását.
Viszont hogy miben lehetnek jobbak a "pluszos" drónok, az egyelőre rejtély
Nyilvánvalóan a DJI sem akar saját magának konkurenciát, ezért egészen biztosan nem fogják meglépni, hogy a két premiert egyszerre ejtsék meg, ugyanakkor az megint érdekes kérdés, hogy vajon milyen téren lesznek különlegesek, újak ezek a bizonyos "pluszos" verziók. Ez még a jövő zenéje, de az biztos, hogy a következő esztendő egyik legérdekesebb jövevényeiről van szó, amikre érdemes lesz odafigyelni!
Egységes európai dróntörvények
Hamarosan az utazások szerelmesei óriási megkönnyebbülésben részesülnek, hiszen már régóta tudjuk, hogy jönnek az egységes európai drónos törvények, így nem kell a különféle szabályozásokhoz igazodni, akárhányszor átlépünk egy-egy országhatárt. Ez főleg azért nagyon impozáns, mert sok nemzetben (többek között a mienkben) szörnyen elmaradottak a törvények ennek kapcsán, viszont az egységesítés meglépésével végre sokkal egyszerűbb lenne az egész.
Sokunk életét megkönnyebbítheti az egységes európai szabályozás
Korábban már közzétették a láthatáron lévő törvényeket, amiről értekeztünk is egy vaskosabb hírben, úgyhogy ha a részletek érdekelnek, akkor irány elolvasni! Bár alapvetően örültünk volna, hogy ha még az idei év során meglépik ennek élesítését, de mivel csak 2020-ban várható, így nem is kérdéses, hogy helye van aktuális listánkon, merthogy bizony ez az egyik legvártabb újítás a jövőre nézve.
Kevesebb drónos reptérbotrány
Ez némileg kakukktojásként is betudható a listán, hiszen itt igazából nem egy olyan tényezőt veszünk sorra, ami éppenséggel be lett jelentve, sokkal inkább a mi saját, valamint megannyi más drónos vágyát fejezzük ki azzal, hogy remélhetőleg 2020-ban jóval kevesebb olyan hír kering majd a médiában, ami rossz színben tünteti fel a drónokat - ezeknek a legékesebb példái a reptéri drónészlelések, amikből kijutott bőven az idei évre.
Remélhetőleg nem ismétlődik meg a gatwicki botrány
Ahogyan arról már írtunk egy méretes cikket, a legnagyobb probléma ezekkel az esetekkel, hogy sok esetben tévesen hibáztatják a drónokat, kvázi ezek az új UFO-észlelések. Persze vitathatatlan, hogy számos eset van, amikor a felelőtlen pilóták valóban kárt okoznak, de sajnos az emberi ostobasággal nemigen lehet mit kezdeni. Az idei évben gőzerővel építkeztek világszerte a repterek, hogy legyen egy ütős védelmi rendszerük a drónok ellen, ergo feltételezhetően nem fog még egyszer megtörténni a gatwicki drónbotrány.
A drónos csomagkihordás fellendülése
2014-ben Jeff Bezos, az Amazon atyaúristene tett egy olyan kijelentést, hogy öt év múlva már drónokkal fogják szállítani a csomagjainkat, ám ahogyan a mellékelt ábra mutatja, ez nem valósult meg. Az idei év során rengeteg (értsd: RENGETEG) fejlődés történt ezen a téren, számtalan teszt és éles szállítás történt meg, akár az egészségügyi szcénában, akár a kereskedelmi szférában, ami jól mutatja, hogy bizony közeledünk a drónos csomagszállítás elterjedéséhez.
Messze van még, hogy mindennapos legyen a drónos csomagkihordás, de jó úton haladunk
Felelőtlenség lenne azt mondani, hogy 2020-ban révbe ér ez a metódus, mi inkább azt tippelnénk, hogy legalább 5 év, mire erről beszélhetünk. Az viszont kétségtelen, hogy az addig vezető út roppant izgalmas, és a 2020-as évben még több izgalmas fejlesztést, még több izgalmas újdonságot várunk ezen a téren, valamint hogy az egyes cégek, akik éllovasnak számítanak ebben, feszegessék a határokat és utat mutassanak.
Jobb aksik, hosszabb üzemidő
Bár alapvetően nevezhetjük megoldásnak a rövid hobbi drónos üzemidőkre, hogy két-három aksit cserélgessünk folyamatosan, ám ennek inkább van sufni tuning érzete, mint valódi megoldásé. Szeretnénk, ha végre kicsit kitolnák az aksik üzemidejét, hiszen a legjobb esetben is 30-35 perces drónokról szól a fáma. Bár vannak próbálkozások, hogy jobb aksikkal dobják fel az egyes drónokat, vagy más módon közelítsék meg ezt a kérdést, ám egyik ilyen metódus sem elterjedt még.
Ha már 50 percesek lennének legalább az üzemidők, az is egy nagy lépés lenne
Jelen pillanatban ez a drónipar egyik rákfenéje, ami eléggé visszafogja a készülékekben rejlő potenciált, azonban mivel még mindig csak az elején járunk az ipar fellendülésének, így érthető, hogy miért várat magára ez az újdonság. Bízunk benne, hogy túlzottan sokáig már nem kell a jobb aksikra várni.
...és végül: több újdonság, több innováció!
Bár az idei évre is jutott egy-két olyan meglepetés, ami a semmiből jött és alaposan felrázták az egész drónos közösséget, elég csak például a Skydio 2 semmiből történő felbukkanására gondolni, viszont őszintén reméljük, hogy a következő esztendőben sokkal több vár ránk ezekből, hiszen minden ipar kulcsa a meglepetésekben és az izgalmas innovációkban rejlik.
A Skydio 2 is nagy meglepetés volt idén!
Akár új drónok bejelentése, akár olyan funkciók bevezetése, amiket jelenleg még nem is igazán tudunk elképzelni, hogy működnének, jöhet bármi, a skála igen széles. Mi reméljük a legjobbakat, és ezekkel a sorokkal nemcsak a cikket zárnánk, hanem minden kedves olvasónknak boldog új esztendőt kívánunk. A továbbiakban is ugyanitt folytatjuk!