Óriási bajban az Amazon drónos kiszállítási üzletága, de ők még hisznek a csodában

2023. március 14.
258.2201
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
marco profilja, adatai
marco
Időről időre előkerül lapjainkon is az Amazon drónos kiszállító üzletága, a Prime Air, azonban az esetek nagy részében sajnos nem jó hírekkel kapcsolatosan bukkannak fel - nincs ez másként most sem, egy kiszivárgott beszélgetés szerint igen nagy a baj. Bár a baljós előjelek folyamatosan érkeztek eddig is, a most felbukkant információk szerint az egész csomagszállítós projekt földbe állhat, bár a részleg vezetője látszólag még mindig optimista. Nézzük is, milyen problémákkal szembesül mostanra az Amazon.


A CNBC által megszerzett információk szerint David Carbon, az üzletág vezetője nemrégiben egy cégen belüli videóbeszélgetésen fejtette ki, hogy hiába a nagy költségcsökkentő elbocsátások, emellett pedig az újabbnál újabb hardveres fejlesztések, a Prime Air jelenlegi állapotában gyakorlatilag halott projekt.

David szerint ennek elsősorban az FAA szigorú szabályozása az oka, miszerint a drónok nem repülhetnek tömeg és utak felett, ezzel pedig roppant mód megnehezítve az útvonalak kialakítását. Az sem mellékes, hogy a tesztrepülésekhez elvárt feltételeket csak decemberben tudta teljesíteni az Amazon, így a valós tesztek csak néhány hónapja kezdődhettek el.

Bár Jeff Bezos álma egy évtizeddel ezelőtt az volt, hogy öt éven belül a cég drónjai uralják a csomagszállítási piacot, és komplett flották fognak repkedni az égben, a valóság az hogy mindössze két apró helyszínen van jelen a szolgáltatás, a texasi College Stationben és a 3521 lakosú Lockefordban.

Óriási bajban az Amazon drónos kiszállítási üzletága, de ők még hisznek a csodában - 2. kép

A januárban elbocsátott alkalmazottak és a jelenleg ott dolgozók közül is többeknek eljárt a szája - természetesen teljes anonimitást kérve - , akik a CNBC kérdéseire elmondták, hogy elméletileg 1400 szolgáltatási ponttal van a cégnek szerződése, mégis mindössze két házba szállítanak ki viszonylag rendszeresen, ezek is egymás mellett találhatók.

Emellett két feladó pont van mindösszesen, akik azonban rendre elfelejtik használni a szolgáltatást, így őket és a szolgáltatásra jogosult háztartásokat az Amazon kuponokkal és egyéb ösztönzőkkel próbálja rávenni a rendszeres igénybevételre.

A bevezetőben említett videóban egyébként Carbon elmondja az alkalmazottaknak, hogy elindították az úgynevezett D&R tesztelést, amely létfontosságú a Szövetségi Légiközlekedési Hivatal végleges engedélyéhez, ennek megszerzéséhez azonban sok száz óra valós szolgáltatási repülés szükséges, ami a fentiek fényében nem lesz éppen könnyű feladat.

Óriási bajban az Amazon drónos kiszállítási üzletága, de ők még hisznek a csodában - 3. kép

A beszámolók szerint Lockfordeban már csak egyetlen drónpilóta áll rendelkezésre, ami finoman szólva sem egy túl nagy stáb, ráadásul az összes többi telephelyről olyan információk érkeznek, hogy az elbocsátások óta még tovább romlott a morál, ráadásul jelentősen. Sokan állást keresnek közülük, sokan pedig ímmel-ámmal látják el a feladatukat.

Bár az Amazon új fejlesztésű drónjával rengeteg olyan problémát orvosolt, amely miatt nem adott engedélyt az FAA a tömeg és az utak feletti repülésre, valamint az előd drón is kapott olyan szoftverfrissítéseket, amelyek ezeket orvosolták, a hatóságokat mégsem sikerült megnyerniük.

Még 2021-ben adott be a cég egy olyan kérvényt, amelyben próbálta meggyőzni a Légiközlekedési Hatóságot, hogy lazítsanak a szigoron, ezt azonban egy évvel később az FAA határozottan elutasította, tehát ez is további akadály a valós tesztek előtt. Az Amazon pedig annyira bízott abban hogy megkapják a könnyített engedélyt, hogy több alkalmazottat is Airbnb-kben és szállodákban helyezett el, hogy azonnal munkába tudjanak állni a kiszemelt területeken. A beszámolók szerint ők hónapokig éltek bőröndökből.

Óriási bajban az Amazon drónos kiszállítási üzletága, de ők még hisznek a csodában - 4. kép

Hogy mi lehetne a megoldást? Talán az, ha másik országban tesztelne az Amazon, vagy más országba helyezné a fejlesztést. India például nagyon erős jelenleg drónos fejlesztésekben, de nyilvánvalóan Kína sem lenne rossz választás - a politikai feszültségek miatt ez utóbbi esélytelen.

Bár látható hogy az Amazon Prime Air óriási kátyúban van, David Carbon azonban optimista, idén 10 ezer kiszállítást tervez, és továbbra is bízik a sikerben. A helyzet azonban az, hogy a teljes értékű csomagkiszállításokra eddig egyetlen cég kapott engedélyt az FAA-tól, a Matternet...

Hogy mi lesz a történet vége? Annyi időt, pénzt és energiát fektettek a projektbe, hogy teljesen elúszni biztosan nem hagyják. Lehet hogy más néven, más céggel, más országokban épül majd fel Jeff Bezos grandiózus álma. De az is lehet, hogy talpra áll a cég a jelenlegi, egészen kemény helyzetből. A jövő eldönti.
5 hozzászólás

Chuck

1 éve, 8 hónapja és 16 napja

Kellemetlen egy ekkora cégnél az ilyen. Közben meg a semmiből robbantak be kicsi cégek ebbe a szegmensbe.

válasz erre

Levente

1 éve, 8 hónapja és 17 napja

Hihetetlen hogy egy Amazon képes így elszámítani magát azon a pályán ahol ő a legerősebb. meglepett smiley

válasz erre

Ronalddo

1 éve, 8 hónapja és 17 napja

Az de kemény. meglepett smiley Kíváncsi vagyok meddig nézi ezt így a vezetés...

válasz erre

Bandita

1 éve, 8 hónapja és 17 napja

Azt azért nem gondoltam, hogy ekkora a baj. meglepett smiley Nyilván jött rengeteg negatív hír, de ez durva.

válasz erre

rami89

1 éve, 8 hónapja és 17 napja

Egészen elképesztő, hogy egy Amazonnál ilyesmi előfordulhat. meglepett smiley

válasz erre