A téma viszont akarva akaratlanul felmerül rengeteg hírünkben, cikkünkben: hol vannak az új piaci szereplők? Nos, most nem ezt fogjuk taglalni, sokkal inkább egyet hátrébb lépve elemezzük a dolgot, miszerint mi is kell valójában ahhoz, hogy egy új drónpiaci szereplő betörjön.
Érdekes, de egy évvel ezelőtt talán még mi is nevetve konstatáltunk volna egy ilyen kijelentést, de most már bizton állíthatjuk: messze nem olyan nehéz kitűnni, mint korábban. Évekkel ezelőtt még egyértelmű volt, hogy a DJI megöl mindenféle kompetíciót az árazásával és a kiemelkedő termékeivel, ezzel üldözték el például a Parrot-Yuneec párost, így megbontva a "triumvirátust".
Főleg azért merült fel a szerkesztőségünkben most a téma, mert frissen jött a hír, hogy a kameráiról elhíresült Olympus próbálkozna be a dróniparon belül, ami határozottan egy éles váltás a korábbi portfóliójukhoz mérten, de valahogy egy pillanatig sem okozott bennünk kétkedést ez a belépés - holott évekkel ezelőtt még aggályaink lettek volna.
Vált az Olympus a kamerákról a drónokra?
A piac és az igények ugyanis határozottan megváltoztak: közrejátszik, hogy az emberek kezdenek belefáradni a DJI egyeduralmába, azonban mivel mellettük a Skydio 2 és a DJI Autel Evo 2 olyan erőset innovált, amit a DJI nagyon régóta nem lépett meg (a Mavic Minit nem idevéve, ami szintén különleges volt, de nem akkora innováció, mint ezek), így egyértelművé vált, hogy nem biztos, hogy a DJI azért ül a trónon, mert ők a legbátrabbak.
Persze erre rá lehet vágni, hogy "de hát kit érdekel, hogy milyen érzések merülnek fel a közönségben", de ha belegondolunk, csak és kizárólag ez számít; a potenciális felvevőbázis reakciója. Hiába nagyon jó drónokkal hozakodik elő a DJI folyamatosan, ha hiányzik belőlük az a fajta innovatív vágy, mint ami másokban megvan. Mondjuk ki, egy kissé elkényelmesedett a szóban forgó cég.
Tehát a közönség felé egyenes az út, mindössze egyetlen dolgot kell csinálni: gurítani egy nagyot, kitűnni a tömegből. Ezt is lehet jól csinálni, valamint megosztóan is - utóbbiba tartozik a Mavic Mini, ami frenetikus kis drón lett, de alaposan kihúzták a kínaiak a gyufát azoknál, akik vártak már egy komolyabb masinériát.
Nagyot szólt a Mavic Mini, de egyértelműen megosztó volt
Jól pedig úgy lehet művelni a mesterséget, mint ahogyan tette azt például az Autel Evo II. Jöttek, láttak, 8K kamerás hobbidrónt jelentettek be, majd viszontlátásra. Semmi sallang, szivárgásból is mindössze egyetlen darab volt, ráadásul azt is egy hivatalos bejelentés követte a gyártó részéről, összesen egy nappal utána.
De miért van az akkor, hogy ha szemmel láthatóan, még külsős szemmel is egyértelmű a dróniparba történő betörés egyszerűsége, hogy a vállalatok mégsem kapnak az alkalmon? Ez a kérdés abszolút visszavezethető a már általunk is sokat taglalt problémára: a hobbiszféra messze nem robbant akkorát, mint azt mindenki várta.
Félreértés ne essék, robbant az, csak nem akkorát, mint amire számított a publikum. Nagyon hamar átvette a csúcspozíciót a munkásközeg és az agrikultúra, a hobbiszegmensben pedig belassultunk. Ez vezethette rá nagy valószínűséggel a cégeket, hogy kihátráljanak, legalábbis ideiglenesen.
Az Autel brutál mód felverte az állóvizet idén
Hiszen ha logikusan utánagondolunk, akkor nem nehéz a képlet: miért érné meg üzletileg valakinek, hogy belefektessen A-vonalba, ha ott van mellette B-vonal, ami számokkal alátámasztható, hogy jóval profitálóbb és megbízhatóbb? A választ nem kell sokáig keresni: nem éri meg.
Kivétel persze akad, és ők azok, akiket nagyon tudunk szeretni a rizikós mozdulataik miatt. Ők azok, akik látnak potenciált a hobbigépekben, esetlegesen szándékukban áll, hogy formálják valamilyen irányba annak jövőképét, ezért pedig tesznek is ilyen-olyan innovációkkal.
Hogy vajon mi történne, ha ma próbálkozna be a GoPro egy új drónnal? Nos, élből nem próbálkoznának be egy új drónnal, hiszen olyan kaliberű buktának tekinthető a Karma gépük, hogy azt a mai napig nem mosta le magáról a cég, de azért játsszunk el a gondolattal, hogy most, hogy így módosult az ipar külleme és jelleme, mi történne, ha mégis rápróbálnának a dologra.
A GoPro Karma időzítése szerencsétlen volt - noha nem csak ezért bukott nagyot...
Nos, az garantált, hogy jóval reálisabb esélyekkel indulnának most, bár azért sem nagyon lehet őket hibáztatni, amiért akkor, abban a pillanatban indították útjára a Karmát, hiszen akkor még inkább az volt a mentalitás, hogy "ha a DJI-nak megy, akkor nekünk is fog" - ki gondolta volna, hogy ezt utólag úgy lehet majd értelmezni, hogy a DJI mellett nehéz megférni...
Azon túl pedig, hogy az esélyek kedvezőbbek lennének most a GoPrónak, az is kardinális adalék, hogy az akciókamerájukkal, netán egy totál újonnan, "drón-exkluzívként" fejlesztett kamerával még nagyobbat mehetnének, mint amit el tudnánk most képzelni. Látjátok, ez a lényeg: a kiemelkedő modul.
Legyen az a kiemelkedő modul akár egy bivalyerős kamera, akár egy olyan funkció, amihez hasonlót még nem láttuk, legalábbis nem olyan magas minőségben, vagy szimplán valami olyasmi, amivel eltér a mindenkori felhozataltól. Ez egyébként olyan egyszerű dologban is megmutatkozhat, mint például hogy óriási árkülönbséggel kínálnak egy magas szintű drónt, ergo olcsón kerül piacra egy nagy teljesítményű bestia.
Itt az idő, hogy le tudják taszítani a cégek a DJI-t a képzeletbeli trónról
Mindennek viszont két dolog szab határt: a számok és a kudarcpotenciál. Utóbbiról már beszéltünk, nehéz úgy belevágni újonnan a hobbiszférába, hogy ott fityeg közben a munkásdrón-ipar, ami meg tejel folyamatosan, a bátorság pedig nem egy olyan dolog, ami a mainstream üzleti szegmensben jelen van. Az öltönyök pénzt akarnak látni, ebben a műveletben pedig nehezen fér meg a reszkírozás.
A számok pedig, nos... ahány vállalat, annyi üzleti stratégia. Sajnos (vagy nem sajnos) mi nem látunk bele a különféle vállalatok pénztárcájába, Excel táblázataiba, szóval kár is lenne egy egységesített formulát ráhúzni az egészre, illetve nem is szabad. Egy viszont biztos: a sor végén pluszosnak kell lennie a számnak, különben egy rossz üzleti döntés született.
Bízunk benne azonban, hogy hamarabb jön el a következő lépcsőfoka a hobbiterületnek, mint azt gondolnánk - merthogy el fog jönni, az egészen biztos, kérdés hogy ez milyen formában valósul meg. Ha egy új szereplő lendíti be az egészet, akkor viszont az imént vázoltak papírformaszerűen fognak bejönni. Ha az Autelnek sikerült felráznia az állóvizet, akkor másnak is menni fog. Mennie kell.