Maga a cég 2014 elején jött létre, abban az időben pedig még a leginkább azzal a funkcióval emelkedtek ki, hogy lényegében a drón a rögzített videó alapján alakított ki egy 3D-s térképet, majd továbbította azt a kontroller számára, ebből fakadóan pedig megnyíltak a kapuk az automatikus akadálykerülés előtt. Ma már szinte általánosnak vesszük ennek a funkciónak a jelenlétét, ellenben akkoriban igazi kuriózumnak minősült, és igen sokan felfigyeltek az egykori MIT- és Google X mérnökökből összeállt cégre.
Egy hihetetlen hatékony autópilóta technológia lett az eredménye ennek a szisztémának, óriási hírverést kapott a megoldás. A komplett vállalatot a Szilícium-völgy legnagyobb befektetői támogatták, így ahogyan a mondás tartja: "volt pénz lóvéra". Az imént vázolt rendszer a Skydio R1 drón formájában öltött testet, aminek egy másik komoly fegyverténye az automatikus követési funkciója volt, amit a Skydio 2-nél szintén óriási előnynek ismer el a drónos közösség.
Lényegében már a Skydio R1 esetében is arról volt szó, hogy akár egy sűrű erdőben is képes volt a drón lekövetni a készülék gazdáját, anélkül, hogy ütközött volna bármivel is, bár nyilván itt még ez a technológia nem érte el azt a fejlettségi szintet, mint amit az idei iterációval sikerült elérniük. Ettől függetlenül ez a megoldás létezett, használható volt és sokan a szívükbe is zárták emiatt a Skydiót.
Sok potenciál volt a Skydio R1-ben, de inkább érződött prototípusnak, mintsem kiforrott drónnak
A Skydio R1 megvillantása 2018 elején következett be, azaz négy éven keresztül dolgoztak a készüléken és a hozzá kapcsolódó algoritmuson. 13 fedélzeti kamera segítette a tájékozódásban, amire szükség is volt, hiszen a kifejezetten drága árcédulával rajtoló kütyü összetörését nagy valószínűséggel senki nem élte volna meg jó szívvel - konkrétan 2500 dollárért indították útjára a kütyüt, ami alsó hangon is körülbelül 800 ezer forintot jelent.
Nyilvánvalóan az imént említett végösszeg nem segített hozzá, hogy a Skydio R1 végül kitörő siker legyen, és esetlegesen elhappoljon minden figyelmet a DJI-tól, de azért valljuk be, mégiscsak egy olyan technológiáról beszélünk, amiről addig sokan csak álmodtak - akár egy hevesebb mozgást igénylő sport esetében is követ minket a repcsi, és korrekt minőségben forgatott anyagot készít rólunk, anélkül, hogy ehhez egy komplett stábot mozgosítani kéne.
Az akkumulátoridő, ahogyan azt rendszeresen hangoztatni szoktuk, mindmáig komoly hátulütője a drónos élménynek, és ez sajnos a Skydio R1 életét sem könnyítette meg. 16 percnyi üzemidőt lehetett kisajtolni a drónból az autonóm repülési megoldással, de legalább működött és nem attól zengett a komplett sajtó, hogy egymás után kellett visszahívni az egész szériát. Mondhatnánk úgy is, hogy nem lett az egészből egy akkora botránysztori, mint a GoPro esetében.
Akár sok mozgást igénylő sport esetén is lekövette az R1 a készülék gazdáját
A pénzösszeget és az aksiidőt leszámítva is voltak kifogásolnivalók a Skydio R1 esetében; nem egy kis készülék gördült ki a gyártó garázsából, és nem is lehetett darabonként szétszedni és összeilleszteni, így például egy táskában cipelni igazi kihívássá vált, és valljuk be, sok dróner számára fontos pont, hogy kellő mértékben hordozható legyen.
Emellett pedig az sem segített a dolgon, hogy nem éppen tökéletes volt az a videóanyag, amit az R1 forgatott, lévén a rendszer bár valóban igyekezett fókuszban tartani az alanyt a videó rögzítése során, ennek köszönhetően azonban olykor-olykor roppant hirtelen kameramozgások születtek. Az meg már csak tetézte a dolgot, hogy csak és kizárólag ultraszéles szögben volt képes rögzíteni, ami nem éppen a filmszerű anyagok sajátossága.
Idővel persze érkeztek itt-ott fejlesztések, az ár is csökkent, de végül nem lett az a Skydio R1-ből, amit sokan előzetesen prognosztizáltak: nem parancsolta maga mögé a kínai dróncég-óriást. Kicsit olyan érzése volt mindenkinek, hogy adott volt egy potenciális ütőkártya a Skydio kezében, ami végül nem váltotta be teljes mértékben a hozzá fűzött reményeket, ez pedig meglehetősen bosszantónak is hathat, hiszen elvesztegetett lehetőségnek érződött sokak szemében a repcsi.
Még járműkövető funkció is jött az R1-hez!
Éppen ezért örültünk meg sokan, amikor megszellőztették az újgenerációs Skydio-drón érkezését, amit már a tease-elés kezdetekor lehetett érezni a levegőben, hogy itt merőben más lesz a felfogás ezúttal, és sokkal inkább meg tudják fogni majd a mainstream közösséget egy friss iterációval. A gyanúnk beigazolódni látszik, ugyanis a nemrégiben leleplezett Skydio 2 minden téren jobbnak bizonyul, mint elődje, és ami a legfontosabb: sikerült baráti árcédulát adni neki. Hála az égnek!
Hogy aztán végül mennyire lesz tekinthető a készülék DJI-gyilkosnak, azt az idő fogja eldönteni. A DJI ravasz módon pont október 30-ára időzített egy bejelentést, ami minden bizonnyal a DJI Mavic Mini leleplezését takarja, ez az újdonság pedig nem kizárt, hogy elhappolja a teljes figyelmet a Skydio 2 elől, még ha nem is feltétlenül ugyanabban a ligában rajtolnak.
Korábban egy cikkben kitértünk már rá, hogy mennyire szükség lenne az igazi versenyre a drónpiac berkein belül, hiszen az olyan ígéretes versenyzők, mint a Parrot, a Yuneec és a GoPro kvázi búcsút mondtak annak a törekvésnek, hogy idővel átvegyék a hobbidrónos piac trónján, így joggal szegezi mindenki a tekintetét jelen pillanatban a Skydióra. Nagyon sok múlik az aktuális kiadványuk anyagi sikerén, lévén ha kifejezetten pozitív profittal zár mondjuk egy negyedéves szezonban, akkor nem kizárt, hogy a cég megfontolja, hogy esetlegesen egy Skydio 3-at, netán egy teljesen új termékcsaládot hozzanak létre.
...a Skydio 2 viszont már tényleg akkorát robbantott, hogy arra mindenki felfigyelt!
Mert bárhogy is nézzük, akármennyire pofás drónt villantott most a vállalat, egy fecske nem csinál nyarat. Folyamatos, agresszív hajtás kell a részükhöz ahhoz, hogy beérjék a DJI-t, de magunk között szólva jelen pillanatban úgy fest, nekik minden esélyük megvan erre. A legzseniálisabb húzás értelemszerűen az lenne, hogy az autonóm repülési megoldást még inkább tökéletesítik, és egy még barátibb árcédulával megspékelt drónhoz implementálják.
Természetesen már az is előrelépés lenne, ha a hobbidrónos berkeken belül terjeszkedne egy kicsit a gyártó, merthogy a DJI példáját látván a több sikeres termékcsalád jóval nagyobb közönséget fog meg, mint egy jól sikerült repcsi. Többféle igényt kell kielégíteniük, hogy piacképesek maradjanak, azonban ha ez összejön, akkor nem kizárt, hogy pár év múlva már egy izgalmas, szoros verseny lesz ezen a területen, vagy ha nagyon sci-fi gondolatokba akarunk burkolózni, akkor azt is mondhatnánk, hogy átveszi a Skydio a trónt. Nem valószínű, de nem kizárt.
Ez lenne hát a Skydio története, jelene és potenciális jövője. Mindenképp osszátok meg velünk a kommentszekcióban, hogy ti hogyan vélekedtek a vállalatról és a készülékeikről, valamint mit gondoltok, merre fogják továbbgörgetni a fonalat a jövőben.